Direct naar artikelinhoud

Tv is dood, leve Snapchat

Bij gebrek aan een filmprogramma op de Vlaamse tv maken Lieven Trio en Britt Valkenborghs er gewoon zelf een. Snapshots is alleen te bekijken op Snapchat. Vanavond snappen ze hun tweede aflevering. Want wie heeft vandaag nog tv-zenders nodig?

Snapchat is aardig op weg om televisie voor jongeren van de troon te stoten. Althans, dat beweert Snapchat zelf. Volgens recente cijfers gebruiken 6 op de 10 Belgische 16- tot 24-jarigen het sociale medium. Maar om ook de informatieve taak van televisie over te nemen, heeft de applicatie ook goede content nodig.

Dat bracht filmjournalist Lieven Trio (Metro, Telenet, VRT) en reporter Britt Valkenborghs (Medialaan) op het idee om Snapshots te starten: een filmprogramma alleen op Snapchat.

"Snapshots is gegroeid vanuit een gemeenschappelijke passie voor film en het gemis van een volwaardig filmprogramma op de reguliere televisie", zegt Trio. "Volgens mij kan het een gat in de markt zijn. Jongeren zijn toch nog altijd de voornaamste bioscoopbezoekers. Bovendien worden zij sowieso minder bediend door de klassieke media. Zij zoeken hun informatie net in sociale media."

Abominabel en goedkoop

Vorig jaar maakte digital hustler Hannes Coudenys ook al een soort tv-show op Snapchat. Voor Snapcity trok hij elke maand naar een andere stad, vanwaar hij een hele dag snapte. Als u zich daar niets bij kunt voorstellen, vergis u niet. Het resultaat lijkt in niets op een onlinevideo. Eigenlijk ziet het er zelfs abominabel en goedkoop uit.

"Tv en onlinevideo lijken nog erg op elkaar, maar Snapchat is helemaal anders", zegt Coudenys. "Het is gemaakt voor een mobiel toestel met een verticaal scherm, in een taal die vandaag gesproken wordt. Die felle kleuren, tekeningetjes en stickers zijn ontzettend populair. Wat jij de lelijkheid van Snapchat noemt, is net het succes. Jongeren zien dat als fun."

"Snapchat is niet het medium waar de beeldkwaliteitvoorop staat, maar dat is net de charme", zegt ook Trio. "Het hoeft niet allemaal zo gepolijst te zijn. De mogelijkheden zijn ook beperkt. Als we een filmfragment willen tonen, moeten we heel amateuristisch ons computerscherm filmen terwijl we een trailer afspelen."

In Vlaanderen zitten zenders als Eén, VTM en VIER al een tijdje op Snapchat. Zij gebruiken het eerder als verlengstuk van hun klassieke inhoud. Zo mocht Britt Valkenborghs tijdens The Voice van Vlaanderen bijvoorbeeld de account van VTM overnemen, om te snappen van achter de schermen. "Ik ben geschrokken hoeveel respons daarop gekomen is", zegt Valkenborghs. "Vooral bij jonge meisjes leefde The Voice dankzij die Snapchat. En ik word er nog altijd op aangesproken."

Volgens haar ligt het succes bij de bereikbaarheid. "Het medium brengt persoonlijkheden heel dichtbij, alsof je er persoonlijk contact mee hebt", zegt ze. "En via de chatfunctie kun je dat contact ook echt hebben. Ongelofelijk hoeveel berichten we tijdens The Voice op die manier kregen."

Maar het medium wordt bij ons nog niet door zenders gebruikt om er compleet nieuwe formats te ontrollen. "Iets wat ze wél zouden moeten doen", vindt Coudenys. "Vorige zomer is NOS gestart met het nieuws ook op Snapchat te brengen. Elke dag brengen ze tien berichten in evenveel snaps, afgesloten door een weerbericht. Dat is haast een traditionele invulling van een nieuw medium. Maar wel een alternatief om jongeren die steeds minder tv kijken toch bij te houden."

Zo hebben Amerikaanse zenders als CNN, Comedy Central en MTV een eigen plek in de Discover-sectie van Snapchat. MTV werkt zelfs aan een Snapchat-reboot van Cribs, het tv-programma dat ging binnenkijken bij celebrity's. Er bestaan zelfs exclusieve series op het smartphone-platform. Modern Family-actrice Sofia Vergara had een realityshow. Literally Can't Even was scripted reality met Sasha Spielberg en Emily Goldwyn, dochters van twee grote filmbonzen.

In Vlaanderen lijken Trio en Valkenborghs voorlopig de enigen met een eigen show. Zo'n 900 gebruikers zagen de eerste Snapshots - toen nog via de account van Valkenborghs - wat naar Vlaamse normen al vrij veel is.

"Snapchat geeft geen suggesties wie je moet volgen, gebruikers moeten je bewust opzoeken", zegt Valkenborghs. "Het is moeilijk om volgers te verzamelen, maar we doen dit niet om de views. Dit is een project uit goesting. Met veel trial-and-error, maar ook heel rock-'n-roll. We zijn onze eigen baas, moeten niet zoals op tv elk detail aftoetsen. En zoals alles op Snapchat is het ook imagoversterkend. In ons geval dat we ook echt iets van film weten."

De tweede aflevering van Snapshots is vanavond te volgen op snapshots_be