Facebook voert met nakende Europese verkiezingen strengere regels in voor politieke advertenties
Het is alle hens aan dek bij Facebook om de Europese verkiezingen eind mei niet te laten kapen door buitenlandse regeringen of politieke saboteurs. Politieke adverteerders moeten met de billen bloot. “Maar foutloos wordt het niet’.
In reactie op eerdere (verkiezings)schandalen, opgejaagd door een negatieve publieke opinie, en onder toeziend oog van waakhonden en wettenmakers trekt Facebook de teugels opnieuw strakker aan.
Om de tijdlijn van gebruikers schoon te houden van misleidende advertenties en sabotage-campagnes lanceert het grootste sociale mediabedrijf ter wereld een nieuw wapen in de strijd: politieke adverteerders in de Europese Unie moeten zich vanaf vandaag registreren, hun handel en wandel is straks na een paar clicks voor iedereen te zien.
“Om buitenlandse inmenging te voorkomen, moeten adverteerders gevestigd zijn in het land waar ze hun advertenties plaatsen en ze moeten zich kunnen identificeren”, zegt Richard Allan, beleidsdirecteur van Facebook, in een toelichting op de maatregelen. “In onze bibliotheek kan straks iedereen precies zien hoeveel geld er is gespendeerd door adverteerders, welke advertenties er geplaatst zijn, waar de advertenties aangeboden zijn.”
(Artikel gaat verder na de foto)
De strikte regels en extra transparantie volgen na diverse schandalen over (buitenlandse) beïnvloeding van verkiezingen en referenda, over nepnieuws en manipulatie. Facebook is bezig met een inhaalslag. Het aantal inhoudelijke controleurs staat inmiddels op 30.000, de algoritmes om schadelijke inhoud te helpen weren worden voortdurend aangescherpt, met wisselend succes. Zo is de video van de moskee-aanslag in Christchurch bijna 4000 keer via Facebook bekeken, ook slaagden diverse media er de afgelopen jaren in om nep-advertenties door de keuring te krijgen. “We hebben veel geleerd”, klinkt het nu monter bij de Facebook-top.
De registratie van politieke adverteerders op Facebook en Instagram is vanaf vandaag vrijwillig, maar als stok achter de deur heeft het platform zelf ook alle kandidaten, partijen en verkiezingsthema's in kaart gebracht. Zo moeten eventuele misleidingspogingen via ‘undercovercampagnes’ aangepakt worden. Alle niet-geregistreerde advertenties worden vanaf medio april geweerd.
Allan: “Als we merken dat advertenties, bijvoorbeeld via thema's als klimaat of immigratie, zonder registratie toch een bepaalde partij of kandidaat steunen, wordt de advertentie geblokkeerd. Als ze toch door willen, moeten ze eerst door het registratieproces.” Maar er kunnen altijd foute advertenties doorheen glippen, erkent Allan. “Het zal niet foutloos zijn, dus daarom hebben we ook de mogelijkheid voor gebruikers om inhoud te rapporteren.”
Katvangers
Hoe lastig het is om transparantie af te dwingen, toonde nieuwssite Buzzfeed onlangs nog aan. De site beschrijft hoe een voormalige freelance journalist van 30 in Groot-Brittannië in z'n eentje achter de groep Britain's Future zit, een club die voor maar liefst 350.000 pond aan Facebook-advertenties inkocht over de brexit, voornamelijk berichten die een vertrek uit de EU toejuichen.
Dat werpt de vraag op hoe Facebook kan voorkomen dat grote lobbyclubs via ‘katvangers’ alsnog undercover campagnes kunnen voeren.
Allan gaat ervan uit dat de verplichte transparantie goed gedrag afdwingt: “In veel EU-landen is het een misdaad om onder valse naam een campagne te draaien, en de bewijzen daarvoor zijn dan straks zeven jaar lang terug te vinden in onze bibliotheek. We werken dan graag met overheden samen om fraudeurs aan te pakken.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Senioren massaal aan de smartphone: “Mijnen TomTom ligt in de kast, ik gebruik alleen nog Waze”
-
De eerste webcamverbinding ooit was gericht op een koffiepot, en 16 andere internetweetjes die je voorbereiden op de nieuwe serie Valley_of_the_Boom
-
PREMIUM
Het hoeft niet altijd Google te zijn
Iedereen googelt het snel wanneer hij iets niet weet, maar de grootste zoekmachine op de planeet garandeert toch niet altijd de relevantste antwoorden. Hier zijn negen Google-alternatieven waar je vaak veel wijzer van wordt. -
-
Nieuw rapport brengt Facebook weer in nauwe schoentjes: Netflix en Spotify kregen toegang tot privéberichten
-
Oprichters OpenAI verwerpen klacht van Musk over verbreken van “initiële contract”: “Triest dat het zover is gekomen met iemand die we diep bewonderden”
ChatGPT-ontwikkelaar OpenAI heeft de klacht verworpen die Elon Musk als medeoprichter van het bedrijf vorige week had ingediend. Het is Musk enkel te doen om de “volledige controle” over OpenAI te bekomen, schrijven de oprichters Sam Altman en Greg Brockman in een blog. Ze verwijzen naar e-mails uit 2018, waarbij de Tesla-topman voorstelde om OpenAI samen te voegen met zijn autobedrijf. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Koppel test winkel op slogan en valt binnen met stier aan de leiband
-
Do’s en don’ts: zo hou je sociale media veilig voor je kroost en jezelf
Ouders onderschatten het sociale mediagedrag van hun kinderen. Slechts 6 op de 10 ouders denken dat hun zoon of dochter op sociale media zit. In de werkelijkheid is dat een pak hoger. Gevraagd aan de kinderen zélf geeft 94% toe sociale media te gebruiken. Ook kinderen van 8 en 9 jaar zitten al massaal op sociale media. Slechts 15% in die leeftijdscategorie had er nog geen ervaring mee. Delen, liken, sharen doen we dan ook à volonté. Toch heeft de ‘all you can surf’-formule aandachtspunten voor alle leeftijden. Hoe hou je het veilig? We geven tips. -
Independer
Bij welke operatoren kan je rekenen op de snelste internetverbinding, zowel vast als mobiel?
“Internet: dat is toch min of meer bij elke provider hetzelfde.” Akkoord met die uitspraak? Fout gedacht: volgens de recentste cijfers van Speedtest download je bij Telenet namelijk dubbel zo rap via je vaste internet als bij Proximus. Omgekeerd blijkt Proximus dan weer mobiel de helft sneller. Hoe zit dat precies? En hoe valt het te verklaren? Independer.be baant zich een weg door de cijfers en zet de nodige puntjes op de i. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerRobert Tijsmans