Direct naar artikelinhoud

‘Liberalisering spoor op goede weg’

Concurrenten van de NMBS die met eigen treinen rijden op het Belgische spoornet kunnen voortaan met gelijke wapens ten strijde trekken: de nationale spoorwegmaatschappij wordt niet (meer) bevoordeeld. Dat blijkt uit de opmerkingen van de EU-Commissie over de implementatie van haar richtlijnen over de liberalisering van het spoor in de nationale wetgeving. Twee opmerkingen had Europa over de situatie in België. Ten eerste vindt de EU dat er onvoldoende waarborgen zijn voor de onafhankelijkheid van de Belgische infrastructuurbeheerder ten opzichte van de holding en de vervoersmaatschappij. Aandeelhouders van Infrabel zijn de staat (7 procent) en NMBS Holding (93 procent), maar de staat heeft 80 procent van het stemrecht. “De EU maakt dezelfde opmerking bij andere lidstaten die een holdingmodel hanteren”, zegt Luc De Ryck, directeur van de Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer. “Het lijkt erop dat de EU via de inbreukprocedure de lidstaten wil dwingen het holdingmodel te verlaten.” Maar in de praktijk spreken de meeste betrokkenen met lof over de neutrale houding van Infrabel.

Stiptheid

De tweede opmerking van de Commissie slaat op het ontbreken van een ‘performantieschema’, een soort bonus-malussysteem om spooroperatoren en infrastructuurbeheerders aan te zetten tot meer betrouwbaarheid en stiptheid. “België beschikt wel degelijk over zo’n systeem, maar het werkt niet financieel sanctionerend. Er hangen geen boetes aan vast. Daar komt voor het einde van dit jaar verandering in”, zegt De Ryck.Jeroen Le Jeune, topman van Crossrail, het grootste spoorwegbedrijf actief in België na de NMBS, bevestigt dat de vrije spoormarkt in ons land behoorlijk functioneert. “We komen van ver. Sinds kort mag Crossrail ook zijn eigen treinbestuurders opleiden.”