Direct naar artikelinhoud

Twintig dagen ziek per jaar

Jaar na jaar zitten meer leerkrachten ziek thuis. Een provincie spant daarbij de kroon. Limburgse leerkrachten zijn gemiddeld tussen de 19 en 21 dagen per jaar door ziekte afwezig.

Leerkrachten vallen vaak uit. En Limburgse leerkrachten nog net iets vaker dan hun collega's uit andere provincies. Waar de doorsnee Vlaamse leerkracht gemiddeld 16,35 dagen per jaar ziek is, daar ligt dit cijfer in Limburg op 18,7 dagen voor de mannelijke en 20,5 dagen voor de vrouwelijke leraars. Zij laten zo in het ziekterapport van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (Agodi) de andere provincies ver achter zich. West-Vlaanderen eindigt aan het andere einde van het spectrum met respectievelijk 12,2 en 15,8 dagen ziekteverlof per jaar.

Opmerkelijk, zo stelt ook Agodi, is dat oudere Limburgse leerkrachten zich veel vaker ziek melden dan hun leeftijdsgenoten in pakweg Antwerpen of Vlaams-Brabant. Een mannelijke 56+'er uit Limburg blijft 48 dagen per jaar thuis. De op een na hoogste provincie, Antwerpen, eindigt op 34 dagen per jaar. Wie lesgeeft in het Gemeenschapsonderwijs (GO!) brengt overigens meer tijd ziek door. Een vaststelling waar voorlopig geen duidelijke verklaring voor te vinden is, al wijzen experts wel op de vaak grotere diversiteit van scholen en klasgroepen.

Meer burn-outs

Logischerwijs ligt het zogeheten ziekteverzuimpercentage, dat weergeeft hoeveel procent van de dagen in een jaar een onderwijspersoneelslid gemiddeld afwezig is door ziekte, het hoogste in de Limburgse centrumsteden. Genk spant de kroon. In geen enkele stad zijn er meer leerkrachten ziek, zowel in het basis- als secundair onderwijs met percentages van 5,3 (mannelijke basisschoolleerkrachten) tot 6,8 procent (mannelijke middelbareschoolleerkrachten).

De onderwijsbond COV laat verstaan dat de stijging van het ziekteverzuim al een constante is sinds 2012. "De SERV wees er enkele jaren geleden al op dat leerkrachten een grotere kans maken op een burn-out en psychosociale aandoeningen dan andere beroepen. De hoge werkdruk en de emotionele belasting van het beroep eisen hun tol. Leerkrachten staan voortdurend bloot aan emotionele prikkels. Een hele dag lang gaan ze in interactie, eisen andere personen hun aandacht op en wordt er van hen verwacht dat ze geduldig, beheerst en wijs met een heel diverse groep van kinderen en jongvolwassenen omgaan."

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) noemde de cijfers eerder al "alarmerend" en gaf opdracht om 160 vertrouwenspersonen op te leiden die het psychosociaal welzijn van het Vlaamse onderwijspersoneel moeten verbeteren. In het kader van de besprekingen over een loopbaanpact is inmiddels ook afgesproken om tegen volgend jaar een studie te laten uitvoeren naar de werkbelasting van leerkrachten.