Direct naar artikelinhoud

Studio 100 draait recordomzet in 2011

Studio 100 heeft in 2011 een recordomzet geboekt van 170,2 miljoen euro. Dat is net geen 35 miljoen euro of 25,5 procent meer in vergelijking met 2010. Ook het bruto bedrijfsresultaat steeg van 30,1 miljoen euro tot 38,1 miljoen euro. "Mooie cijfers ondanks het zeer ongunstige economische klimaat," stelt het bedrijf.

In de Benelux kende Studio 100 geen groei. Vorig jaar herstructureerde het daarom al de activiteiten en werden er dertien personeelsleden ontslagen. Vooral de theaterafdeling staat onder druk, "voornamelijk te wijten aan de concurrentievervalsing teweeggebracht door het subsidiebeleid van de Vlaamse overheid."

Studio 100 dankt zijn groei vooral aan de themaparken: in 2011 werden de resultaten van het Duitse Holiday Park voor het eerst meegerekend. In totaal ontvingen de themaparken 2,75 miljoen bezoekers. Ook de kookzender Njam!, die dagelijks 383.000 kijkers bereikt, draagt bij tot het succes.

De stijging komt er daarnaast ook dankzij de internationale tv-producties. Studio 100, dat intussen meer dan duizend voltijdse personeelsleden tewerkstelt, maakt in Duitsland en in de Verenigde Staten met succes lokale versies van Het huis Anubis.

De impact van de animatiereeksen is in deze resultaten nog bescheiden. Hoewel de 3D-reeks van Maya de bij al aan meer dan 120 landen verkocht is, wordt de reeks pas dit najaar opgeleverd.