Direct naar artikelinhoud

Dag-raven op de dansvloer

Buik vol van die verplichte bezoekjes aan de bomma? Geen zin in koffie en taart? Dans morgen dat landerige zondagsgevoel weg in de Fuse. Deze Brusselse technotempel mikt 's middags op de heupen met zwoele house en disco.

Met daytime clubbing zoekt de club Fuse aansluiting bij grote voorbeelden in Berlijn en Amsterdam, legt Koen Galle uit. Hij draait morgenmiddag als de helft van dj-duo Kong & Gratts op de launch party van het Dimensions Festival. In meer dan twintig verschillende landen wordt zo'n middagfeestje georganiseerd. Daarmee treedt Brussel uit de schaduw van Ibiza, Londen, New York, Berlijn of Moskou waar de traditie van daytime clubbing al langer ingeburgerd is.

De laatste jaren hinkt ons land immers achterop, wanneer het aankomt op dansen bij daglicht. In de Vooruit zijn er weliswaar de La Boum-feestjes, maar dergelijke thé dansants richten zich toch vaak op een iets ouder publiek.

Ooit lagen de kaarten nochtans anders. In de seventies waren zelfs plattelandsdorpen the place to be voor zondagmiddagfeestjes, waar 'popcorn' werd gedraaid voor jonge mensen, een muziekgenre van rhythm-and-blues, soul en exotica, dat zijn naam te danken had aan dancing The Popcorn in Vrasene.

Begin jaren 90 werd ons land dan weer een bedevaartsoord voor Europese clubbers, die na de Boccaccio en Cherry Moon tot zondagmiddag bleven hangen in afterclubs. Alleen zorgde een negatief imago - herinner u de drugsrazzia's - dat die uitgaanscultuur afgebouwd werd.

Gedrogeerde en opgefokte nachtraven ga je morgenmiddag niet ontmoeten, maakt Galle zich sterk. "Wél mensen die zondag liever niet uit hun dagelijkse ritme willen gemept worden. De meeste clubbers gaan nog steeds het liefst 's avonds uit, maar maandag komen ze ook niet graag 'verstuikt' aan op hun werk. Het scheelt als je kunt uitgaan op zondag, en toch voor middernacht in je bed kan kruipen."

Hun partyconcept werd deels afgekeken van Rush Hour, bekent Galle. "Dat is een Nederlands label met een neus voor straffe house. Die organiseren al een tijdje soortgelijke events voor een beperkt publiek. Heel aangename feestjes. Wij denken: als het in Amsterdam kan, moet het zeker ook in Brussel lukken."

Fuse mag dan een technotempel zijn, maar knoertharde beats zullen zondagmiddag geen draaitafel zien. "In onze mix zit vooral disco en diepe, zwoele house. Denk aan de muziek van Theo Parrish, of de oude stuff van Carl Craig." Lijsttrekker is Boo Williams, een legende uit de Chicago house. Maar hou zeker ook een van de live acts op de affiche in de gaten: "Seven Davis Jr. verbindt Prince en een houseproducer als Slum Village in éénzelfde persoon. Misschien zijn we er vandaag nog nét iets te vroeg bij, maar die kerel gaat echt groot worden. Over een half jaar kunnen we hem wellicht al niet meer betalen."

Zonlicht

Of dit feestje een reveil inluidt voor de daytime club, durft Galle niet te zeggen. "België is niet te vergelijken met Berlijn, waar de clubcultuur meer leeft. Geen idee of het hier ook maar rendabel zou zijn. Al ben ik vragende partij: 's nachts ga ik nog altijd graag uit, maar het blijft toch net iets gezonder wanneer je niet aan nachtrust hoeft in te boeten."

Zijn toonbeeld van de ultieme daytime club bestaat overigens al, in Berlijn. Berghain/Panorama Bar heet die club, eigenlijk twee clubs in één. "Van zaterdagavond tot maandagochtend staan er enorme wachtrijen aan de deur, en daar is een reden voor. In de Panorama Bar boven een technoclub worden de beste housefeestjes gegeven. Slechts drie keer per dag worden de rolluiken er opgetrokken. Dat gebeurt telkens bij een hoogtepunt in de dj-set. Wanneer het zonlicht dan binnenvalt, wordt iedereen uitzinnig. Dat heeft niets met drugs te maken, maar met een onvoorstelbare euforie die zich meester maakt van iedereen op de dansvloer. Eerlijk: ik word er elke keer een beetje week van, wanneer ik er nog maar aan terugdenk."

www.residentadvisor.net/events Dimensions Festival in Fuse, Brussel van 16u tot middernacht.