Direct naar artikelinhoud

Dorpsschooltjes verliezen lesuren

Scholen met veel kansarme kinderen krijgen dan wel meer middelen, plattelandsschooltjes lijden onder die nieuwe regeling. In West-Vlaanderen gaat bijna een vijfde van de scholen erop achteruit.

Plattelandsschooltjes, en dan vooral in West-Vlaanderen en Limburg, varen vaak slecht bij de nieuwe regeling voor lesuren die de Vlaamse regering heeft goedgekeurd (DM20/02). Scholen met veel kansarme kinderen krijgen meer middelen, maar dat gaat ten koste van de rest. In West-Vlaanderen gaat bijna een vijfde van de scholen erop achteruit.

Op voorstel van minister van onderwijs Pascal Smet (SP.A) wordt er ruim vijftig miljoen euro uitgetrokken om het kleuteronderwijs meer middelen te geven om op die manier kleinere klassen te creëren. Tegelijkertijd maakte hij van de gelegenheid gebruikt om meer middelen toe te kennen op basis van leerlingenkenmerken. Concreet gaat het om meer geld voor kinderen uit een kansarm gezin.

"Dat is een prima initiatief", meent Marc Van den Brande, secretaris-generaal van het katholieke basisonderwijs, "maar niet op het moment dat de minister geen extra geld heeft en dus middelen moet afnemen van de andere scholen. Het is niet zo dat zij uren op overschot hadden". Gezien de criteria om extra geld te geven -onder meer een andere thuistaal - zijn het vooral scholen in kleinere gemeenten die slechter af zijn. In West-Vlaanderen verliest 19 procent van de scholen middelen. In Limburg is dat 16 procent. De andere provincies voelen de gevolgen minder.

"Op dit moment krijgen scholen met weinig kansarme kinderen 500 tot 600 euro aan middelen. In scholen waar veel kinderen aan de criteria voldoen is dat 900 euro en dat verschil wordt nu nog groter. Er zullen zelfs kleuterscholen zijn die middelen verliezen en dat zou toch helemaal niet mogen gezien het uitgangspunt van de maatregel net was om kleinere klassen te creëren in het kleuteronderwijs."

Minister Smet relativeert het verlies aan uren: "Voor de meeste scholen blijft het verlies erg beperkt. Slechts negentien scholen verliezen een fulltime leerkracht." Ook het Gemeenschapsonderwijs vindt de maatregelen bovenal positief. "Wij vinden het vooral een succes dat er ingezet wordt op meer middelen voor gelijke onderwijskansen.", reageert een woordvoerster.