Direct naar artikelinhoud

Bedrijfswagentaks treft vooral lagere kaderleden

Minder BMW's en Mercedessen. Dat voorspellen SD Worx en Leaseplan op basis van een studie bij 8.801 werknemers met een bedrijfswagen. Toch treft de nieuwe belasting vooral lagere kaderleden en vertegenwoordigers met een buitenfunctie.

Socialedienstverlener SD Worx en leasingmaatschappij LeasePlan berekenden de impact van de bedrijfswagentaks op de portemonnee van werknemers. Die belasting wordt voortaan berekend op basis van de catalogusprijs, de CO2-uitstoot en de leeftijd van de wagen.

Vandaag bollen in ons land iets meer dan vijf miljoen auto's, waarvan anderhalf miljoen bedrijfswagens. "Hoewel aan dat aantal niets verandert, zal het investeringsbedrag voor bedrijfswagens met drie tot vijf procent dalen", voorspelt Michel Van den Broeck, managing director van Leaseplan. Verklaring is het 'voordeel van alle aard' (VAA), of het belastbaar voordeel. Dat zal gemiddeld met 44 procent stijgen. Op jaarbasis betekent dat een verhoging van 893 euro, tot 2.887 euro.

Langzaam wordt ook duidelijk voor wie de hervorming het zwaarst zal doorwegen. Het leeuwendeel van de werknemers met een bedrijfswagen, liefst 83 procent, wordt benadeeld. De overige happy few zouden voornamelijk werknemers zijn met lagere lonen en een goedkopere bedrijfswagen.

In absolute cijfers groeit het belastbaar voordeel het meest voor directieleden en hoge kaders. Dat gaat met zowat 70 procent omhoog, omdat zij met duurdere en zwaardere wagens rijden.

Toch treft de hervorming vooral lagere kaderleden en vertegenwoordigers met een buitenfunctie, zoals medisch afgevaardigden of accountmanagers. Voor die groep neemt een bedrijfswagen gemiddeld 5,8 procent in van het jaarloon, tegenover 'slechts' 4,3 procent voor directie en hogere kaders. "En dat terwijl vertegenwoordigers met een buitenfunctie hun bedrijfswagen net het meest nodig hebben", zegt Kathelijne Verboomen van SD Worx.

Niet milieuvriendelijk

Daarnaast, zo melden de organisaties, is de nieuwe belasting niet bepaald milieuvriendelijk. "Bij de berekening wordt te veel nadruk gelegd op de cataloguswaarde van de wagen. Die waarde is erg hoog voor elektrische en hybride wagens", aldus Van den Broeck.

SD Worx en Leaseplan hekelen ook de "kortetermijnvisie" van de regering- Di Rupo. Die hoopt met de belasting 200 miljoen euro op te halen voor de schatkist. "Heel wat werkgevers werden op snelheid genomen, maar zij zullen zo snel mogelijk hun gedrag aanpassen aan de nieuwe belasting. Op dit moment zijn ze volop aan het puzzelen om zoveel mogelijk uit de brand te slepen. Dat betekent dat de regering wellicht een pak minder geld zal verzamelen dan de vooropgestelde 200 miljoen euro", oordeelt Van den Broeck.