Direct naar artikelinhoud

Telenet heeft tv nodig om te groeien

Het is Telenet menens om ook op televisie mee te spelen. Als het niet lukt om de aandelen van Sanoma in De Vijver Media (VIER, VIJF) te kopen, wil het desnoods een eigen zender starten. De televisieplannen moeten voor extra inkomsten zorgen.

Wordt Telenet binnenkort medeeigenaar van VIER, VIJF, Humo en Woestijnvis? Telenet-baas John Porter twijfelt niet: De Vijver Media is voor Telenet de beste optie om nog actiever te worden in televisie. "De Vijver Media is aantrekkelijk voor ons omdat ze al vijftien procent marktaandeel hebben. Het is een bedrijf dat gerund wordt door creatieve ondernemers die al veel geïnvesteerd hebben en in de toekomst geloven. Ze hebben grote plannen en wij willen die steunen."

Of dat mogelijk is, hangt vooral af van Sanoma. Het Finse mediabedrijf heeft nu een derde van de aandelen van De Vijver Media - de rest zit bij Corelio en het duo Wouter Vandenhaute en Erik Watté -, maar gaf aan die te willen verkopen. Al bleef het sindsdien stil, zegt Porter. "Sanoma zei dat ze geïnteresseerd zijn, maar tot nu toe doen ze niets."

Als Sanoma niet overstag gaat, is Porter niet van plan bij de pakken te blijven zitten. "De Vijver Media is de beste optie, maar er zijn nog andere mogelijkheden om de kijkervaring te verrijken." Verder investeren in Vlaamse producties is een optie, een eigen kanaal oprichten ook. Daar liggen volgens Porter nog mogelijkheden.

Eindige groei

"De gemiddelde leeftijd van de VRT- en VTM-kijker is nu 52 jaar. Dat is twaalf jaar ouder dan de gemiddelde leeftijd van de Vlaming. De televisie-industrie doet zijn werk dus niet goed voor de 18- tot 34-jarigen. Daar zouden we op kunnen mikken. Die generatie kijkt minder televisie en wil ook op een andere manier televisie kijken. Alleen doen ze dat nu vaak gratis via peer-to-peernetwerken. Wij moeten daar dus voor een unieke ervaring zorgen die hen geeft wat ze willen, en aan een toegankelijke prijs."

De plannen voor een eigen zender zijn allesbehalve concreet - "er zijn geen plannen daartoe dit jaar", zei Porter - en wellicht ook bedoeld om Sanoma onder druk te zetten. Maar de uitspraken tonen aan dat Telenet niet zinnens is ter plaatse te blijven trappelen. Aangezien de groei in het aantal internet- en telefonie-abonnementen eindig is, moet het bedrijf elders extra inkomsten zoeken.

Porter gelooft daarvoor heilig in (betaal-)televisie, een strategie die hij eerder ook al in Australië toepaste. Door het televisiepakket zo aantrekkelijk mogelijk te maken, wil Telenet meer mensen programma's laten opvragen via video-on-demand en liefst zelfs een abonnement laten nemen op Rex en Rio.

Die vorig jaar gelanceerde betaalpakketten hebben nu al 67.000 abonnees. Een eigen zender opent op dat vlak ook extra mogelijkheden. Zo zou je nieuwe series van VIER eerst op betaaltelevisie kunnen tonen, en dan pas in het gratis aanbod. Zo kan Telenet meer klanten richting betaaltelevisie duwen.

Daarnaast dreigt ook de komst van buitenlandse spelers als Netflix pijn te doen. Als Telenet geen klanten wil verliezen aan hen, moet het zijn content versterken, is Porter overtuigd. "Onze premium televisie is erg belangrijk voor onze groei nu de andere bedrijfstakken matuur zijn. Als we het zelf in handen moeten nemen tegen de globale spelers om onze positie veilig te stellen, zullen we dat doen."