Direct naar artikelinhoud

'Storywood' moet dalende verkoop 'Story' stoppen

Story bevat vanaf vandaag met Storywood een extra magazine. Het tijdschrift wil zo iets doen aan de dalende verkoop op de moeilijke magazinemarkt. Al moet de lezer daar wel fors meer voor betalen.

Story lanceerde vorige zomer voor de eerste keer Storywood, een apart te kopen tijdschrift met nieuws over de Hollywoodsterren. Het honderd pagina's tellende blad verscheen van eind juni tot en met eind augustus 2011 om de honger naar celebritynieuws bij veel vakantiegangers te stillen. Die test vormde de basis voor een vernieuwde Story.

In het midden van het tijdschrift zit vanaf vandaag opnieuw Storywood: zestig pagina's Hollywoodnieuws en mode- en beautyrubrieken. En in tegenstelling tot vorig jaar is de uitbreiding er niet alleen voor de zomermaanden. Storywood blijft ook na de zomer - "de maanden met de meeste lezers en de meeste advertenties", zegt hoofdredacteur Frederik De Swaef - permanent in het midden van Story zitten.

Met de uitbreiding gaat een forse investering gepaard, maar die was broodnodig. "De bladenmarkt staat onder druk", legt De Swaef uit. "Tot voor kort waren we nog het sterkst stijgende blad, in ons segment zijn we nu het minst dalende blad. En dat is niet echt iets om fier op te zijn. Maar we willen niet wachten tot het te laat is. Het is immers niet de bedoeling dat wij verdrinken, wel dat anderen verdrinken." Volgens de laatste officiële cijfers verkocht Story tussen april 2011 en maart 2012 gemiddeld 160.486 stuks per week, net geen 6.000 minder (-3,6 procent) in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Grote concurrent Dag Allemaalverkoopt er gemiddeld 405.005 per week, een daling van ruim 15.000 exemplaren (-3,7 procent).

Als een belangrijke reden voor die daling verwijst De Swaef naar de kranten, die niet alleen fors geïnvesteerd hebben in weekendmagazines, maar ook veel breder zijn geworden in de onderwerpen waar ze over schrijven. "Veel mensen voelen daardoor steeds minder de nood om op dinsdag nog een extra tijdschrift te kopen. Peter Vandermeersch heeft De Standaardgered door er een chic verpakte Storyvan te maken, maar alleen kunnen wij geen beurscijfers beginnen analyseren. Dus moesten we iets anders doen."

Britse mosterd

Storywooddus, dat volgens De Swaef meteen ook een van de problemen van Storyuit de wereld helpt. "Storywas niet compleet genoeg. We hadden niet genoeg pagina's om te brengen wat we wilden brengen. Mode en gezondheid dus, maar dan wel steeds gelinkt aan de showbizzwereld. We willen iets unieks aanbieden, waardoor je geen behoefte meer hebt aan andere magazines."

De mosterd voor dat magazine-in-het-magazine haalden De Swaef en Sanoma Media Belgium, de uitgever van Story, in het Verenigd Koninkrijk. "Alle bladen hebben daar een tweede blad in het midden."

Een extra magazine maken en meer papier gebruiken - Story telt voortaan 210 pagina's in plaats van 146 -, dat is duur. Het geld voor die investering komt niet alleen van de adverteerder, maar ook van de lezer. In plaats van de gebruikelijke twee euro moet die vanaf vandaag 2,75 euro betalen. Een prijsstijging van bijna 40 procent. Is dat geen risico in deze economisch onzekere tijden, nu veel mensen beknibbelen op hun kleine uitgaven? Bovendien is het ook een stuk meer dan Dag Allemaal,dat 2,10 euro kost.

De Swaef denkt niet dat lezers zullen afhaken door die meerprijs. "Mensen hebben misschien geen geld meer voor reizen of dure uitstapjes, maar wij bieden in ruil voor dat kleine bedrag veel entertainment waar je een week zoet mee bent. Maar los van de prijs is dit ook een manier om ons meer te profileren. Mijn concurrent ('Dag Allemaal', JDB) pleegt te zeggen dat we te veel naar elkaar kijken. Nu doen we dus iets anders."