Direct naar artikelinhoud

Uitgevers lanceren digitale kiosk

De Belgische kranten- en tijdschriftenuitgevers hebben een nieuwe digitale kiosk opgericht. Via Gopress kan je losse nummers van de kranten en tijdschriften kopen.

Sinds de lancering van de iPad hebben zowat alle kranten en magazines een eigen app gelanceerd waarmee ze kranten verkopen. Maar mensen mogen dan al vaker een digitaal abonnement hebben om de krant via de tablet te lezen, zaligmakend is die oplossing niet. Voor veel mensen blijft de pc of laptop nog steeds het belangrijkste toestel om het nieuws te volgen. Bovendien blijft de iTunes Store van Apple een doorn in het oog van de uitgevers: het Amerikaanse bedrijf eist immers dertig procent van alle verkopen via iTunes. Een fors bedrag.

Als antwoord op die problemen lanceren de meeste Belgische uitgevers vrijdag met Gopress een nieuwe digitale kiosk. "Met Gopress moeten de uitgevers in ieder geval een veel lagere commissie betalen dan ze via iTunes moeten doen", legt directeur Patrick Lacroix uit. "Bovendien krijgen de uitgevers ook alle informatie over de klanten die via Gopress een krant of tijdschrift kopen. Via Apple krijgen ze meestal ook niet al die klantengegevens."

Via Gopress.be kun je losse nummers van alle Belgische kranten kopen en van enkele tijdschriften. Aan Vlaamse kant blijft het aanbod van de magazines beperkt tot de Roularta-bladen (Knack, Trendsen Sport Voetbalmagazine).

Sanoma Media Belgium, de uitgever van onder meer Storyen Flair, heeft nog niet beslist of het in het project meestapt. Humoen de magazines van De Persgroep (onder andere Dag Allemaal, Joepieen Goed Gevoel) hebben toegezegd in te zullen stappen. Ook met de Nederlandse kranten van De Persgroep (onder andere de Volkskranten Trouw) is er ook al een akkoord, net als met enkele Luxemburgse kranten.

Apple mag dan niet de vriend van de uitgevers zijn, men liet zich wel inspireren door de gebruiks- en betaalvriendelijkheid van de iTunes Store. Ook via Gopress moet je maar één keer je betaalgegevens invullen (e-banking, sms, paypal), daarna onthoudt het systeem hoe je een krant of tijdschrift wil kopen. Ook inloggen en registreren kan makkelijk via je e-mailadres of gewoon via je eigen Facebook-, Twitter- of LinkedIn-account.

In een eerste fase is Gopress alleen beschikbaar voor desktopcomputer en laptop. Een bewuste keuze, zegt Patrick Lacroix. "Uit Amerikaans onderzoek van het Pew Research Center is gebleken dat zeventig procent van de digitale lezers het nieuws via die toestellen leest. Voor tablets is dat 56 procent, voor smartphones 51 procent. Pc's zijn dus de grootste markt, alleen wordt die nu nog niet bediend." Gopress is ontwikkeld in html5, een technologie die het mogelijk maakt om de inhoud makkelijk via een gewone internetbrowser te raadplegen op zowel vaste als mobiele computers.

In volgende stappen worden de mogelijkheden van Gopress uitgebreid, onder meer naar mobiele toestellen van Apple en toestellen die werken met Android, het besturingssysteem van Google. "Ook dat is bijvoorbeeld een voordeel van Gopress", geeft Lacroix aan. "Veel uitgevers vinden de Android-markt nu nog niet groot genoeg om daar apps voor te ontwikkelen. Zij laten het dus aan ons over om daar iets voor te ontwikkelen. Op die manier worden hun kranten ook beschikbaar voor mensen die met Android-toestellen werken."

Daarnaast zal Gopress ook de mogelijkheid integreren om artikels via sociale media te delen. Volgens Gopress is dat belangrijk omdat veel mensen net via bijvoorbeeld de Facebook- of Twitterpagina van vrienden of kennissen nieuws ontvangen.

Gopress heeft in ieder geval niet de bedoeling om de concurrentie aan te gaan met de apps van bijvoorbeeld De Morgen of Knack. " We blijven weg van de merken zelf, van hun eigen sites en websites", zegt Patrick Lacroix. "Met Gopress willen we echt aanvullend werken op wat de kranten nu doen."

www.gopress.be