Direct naar artikelinhoud

Luxewagenbouwer BMW voorzichtig optimistisch

Ook de luxewagenfabrikanten BMW en Porsche moeten door de crisis de tering naar de nering zetten, maar ze blijven optimistisch.

BMW, sinds jaren de verdediger van auto’s met achterwielaandrijving, werkt aan een kleine wagen met voorwielaandrijving. “Maar dat geldt niet voor de grotere types”, haastten ze zich in München te zeggen tijdens de presentatie van de jaarcijfers. De reden is puur economisch: BMW wil een onderbouw creëren om meer synergie te halen uit de samenwerking tussen het eigen merk en de Mini die voorwielaandrijving heeft.

De BMW-groep, inclusief de compacte Mini en Rolls-Royce, verkocht in 2009 immers 1,28 miljoen wagens, tegenover 1,43 miljoen in 2008. De nettowinst kwam uit op 210 miljoen euro, een pak minder dan de 330 miljoen euro in 2008. Het bedrijf streeft ernaar om de verkoop dit jaar opnieuw op te trekken. Daarvoor gaat BMW zich meer richten op Azië.

Porsche, dat met een gebroken boekjaar rapporteert, realiseerde in de eerste jaarhelft een nettowinst van 957 miljoen euro. Dat is veel minder dan de 5,5 miljard in dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van Porsche zakte met 1,7 procent ineen tot 33.670 wagens. Vooral in de VS was er minder vraag (-15,5%) naar de luxewagens.