Direct naar artikelinhoud

'Cocaïne en amfetamines in verkeer maken spectaculaire opmars'

Steeds meer chauffeurs worden betrapt op het gebruik van amfetamines en cocaïne. Dat zegt politierechter Peter D'Hondt. Belgische bestuurders behoren tot de kop van het Europese peloton in het gebruik van verboden stoffen.

"Eén zitting op tien in Dendermonde gaat over druggebruik achter het stuur. Vijf jaar geleden was dat bijna niets." Peter D'Hondt, de rigoureuze politierechter van Dendermonde, waarschuwt voor een onrustwekkende tendens. "Drugs maken een spectaculaire opmars in het verkeer. Dan gaat het niet zozeer over marihuana, maar vooral over amfetamines en cocaïne."

In 2010 besliste de regering om de strijd tegen drugs in het verkeer op te voeren. Jaarlijks worden 18.000 speekseltests verdeeld over korpsen van de federale en lokale politie. Met zo'n test kun je bestuurders onder invloed van drugs betrappen. Indien een aantal uiterlijke kenmerken wijzen op mogelijk druggebruik, moet de bestuurder een staaltje speeksel afstaan.

Op zich levert die test geen enkel wetenschappelijk bewijs. Zo is het mogelijk dat iemand onder invloed rijdt, maar dat dat niet te zien is aan het speeksel. Is het staal toch positief, dan volgt een bloedanalyse in het laboratorium. Die analyse geldt wel als bewijs in de rechtbank.

Volgens D'Hondt is de stijging niet louter te wijten aan de verscherpte controles. "Zolang je niet controleert lijkt er inderdaad geen vuiltje aan de lucht. In dat opzicht zijn de speekseltests zeer nuttig. Toch rijden nog steeds enorm veel bestuurders rond met een witte snor. Niet alleen mannen trouwens, ook vrouwen. Ze maken gebruik van het feit dat cocaïne maar tot twee dagen na inname traceerbaar is. Dat is peanuts, vergeleken met de zes weken bij cannabis."

Drugs achter het stuur zijn niet zonder risico. Van alle zwaargewonde bestuurders in België die na een ongeval naar het ziekenhuis worden gebracht, is 3,8 procent onder invloed van cocaïne. Enkel Italië en Nederland scoren slechter. Daarnaast is 2,6 procent onder invloed van amfetamines. Een percentage dat enkel door Denemarken en Finland overtroffen wordt. Vaak worden de harddrugs gebruikt in combinatie met alcohol of een andere drugs. Zo is 7,6 procent van alle verkeersslachtoffers onder invloed van cannabis. Dat blijkt uit DRUID, een internationaal onderzoek dat gesubsidieerd is door de Europese Commissie.

Voor DRUID werden 2.949 Belgische bestuurders gevraagd om een bloed- en speekseltest af te staan voor een anonieme analyse. Daarnaast werden in vijf ziekenhuizen (UZ Gent, UZ Leuven, UZ Luik, UZ Brussel en een regionaal ziekenhuis in Namen) alle zwaargewonde bestuurders gevraagd of ze anoniem een bloedstaal wilden afstaan. In twee jaar tijd werden zo 1.078 bloedstalen geanalyseerd. Dezelfde analyses gebeurden ook in ziekenhuizen in andere Europese landen.

België scoort zeer slecht in het gecombineerd gebruik van verboden stoffen. Bij 13 procent van de zwaargewonde bestuurders worden zowel sporen van alcohol als van drugs of geneesmiddelen aangetroffen. Daarmee bevindt ons land zich aan de kop van het Europese peloton. Bij de chauffeurs van personenwagens blijkt slechts 47 procent geen enkele schadelijke stof te hebben ingenomen.

Tot slot nog dit. Ze mogen dan wel legaal zijn, in België valt ook de grote populariteit van benzodiazepinen op. Dat zijn de meest populaire slaap- en kalmeringsmiddelen in België. Bij 7,3 procent van alle zwaargewonde bestuurders werden sporen van benzodiazepinen aangetroffen. In een controlegroep van gewone burgers is dat slechts 2,3 procent. Dat verschil toont aan dat de middelen een sterk verhoogd risico met zich meebrengen in het verkeer.