Direct naar artikelinhoud

Formule 1 krijgt race vóór de race

Een nieuw seizoen, nieuwe regels in de formule 1. Voorop staat dat de kwalificaties nu worden gereden als een soort afvallingsrace. De startgrid voor de eerste race, morgen in Melbourne, zou dan ook kunnen verrassen.

Hoe het werkt: de kwalificaties, die de startgrid voor de race bepalen, verlopen in drie sessies van ongeveer een kwartier. Aan het einde van de eerste twee sessies vielen vroeger telkens een aantal auto's uit, waarna de overblijvende tien coureurs in de derde sessie voor de poleposition reden. Dat principe blijft overeind, maar de manier waarop coureurs afvallen, verandert ingrijpend.

Nu begint het feest al na zeven minuten in de eerste sessie: dan valt om de anderhalve minuut de traagste coureur uit tot er vijftien auto's overblijven. Die gaan naar de tweede sessie, waar dat spelletje wordt overgedaan tot er nog acht overblijven. In de derde sessie hetzelfde tafereel, tot er nog twee auto's overblijven. Die twee rijden dan tegelijkertijd tegen elkaar voor de poleposition, in een sprintje van anderhalve minuut.

Dit systeem zal voor meer nervositeit en spanning zorgen. Coureurs en ingenieurs kunnen minder plannen wanneer ze op de piste gaan. Verwacht ook dat er meer auto's tegelijk op de piste komen en er dus file kan ontstaan, met een grotere kans op ruzie tussen de coureurs. Het zijn allemaal factoren die de kans op verrassingen vergroten. Zoals topcoureurs die er veel te vroeg uit gaan, jawel.

Daar is het Bernie Ecclestone, grote aansteker van het nieuwe systeem, natuurlijk om te doen. Hij wil vermijden dat Hamilton en Rosberg, ook dit seizoen de favorieten met hun Mercedes, de polepositions rustig onder elkaar verdelen en van die eerste rij naar de overwinning rijden.

Ecclestone probeerde zelfs het principe van de omgekeerde startgrid in te voeren: de kampioenschapsleider die achteraan moet starten. Dat wilden de teams niet. Het nieuwe format is dan ook een compromis.