Direct naar artikelinhoud

Zaventem vreest vertrek luchtvaartgroepen nu discussie over geluidsnormen heropflakkert

Nu het Europese Hof van Justitie de legitimiteit van de Brusselse geluidsnormen rond Zaventem erkent, laait de communautaire discussie daarover weer op. Uitbater Brussels Airport vreest dat maatschappijen Zaventem zullen inruilen voor andere Europese luchthavens.

"Een aanslag op de leefbaarheid van de luchthaven, met de bedoeling het vliegverkeer naar Vlaanderen te verschuiven", vindt N-VA-Kamerlid Bert Wollants. Volgens Brussels minister van Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) is het "de zoveelste overwinning voor het Brussels Gewest en de levenskwaliteit van de Brusselaars". Het zijn maar enkele van de politieke verwijten die de discussie over de geluidsnormen rond Zaventem doen opflakkeren.

"Het stof was nu eindelijk gaan liggen", zucht Jan Van der Cruysse, woordvoerder van BAC. "Als nationale luchthaven willen we niet opnieuw het slachtoffer worden van communautaire afrekeningen. Het is oppassen geblazen, want de relatie tussen de luchtvaartmaatschappijen en de Belgische overheden is al verzuurd. Het is niet ondenkbaar dat maatschappijen ons zullen inruilen voor andere Europese luchthavens, met massaal banenverlies als gevolg."

Boete

Het Europese Hof van Justitie oordeelde deze week dat de Brusselse geluidsnormen legitiem zijn. De Europese rechters hadden daarover een vraag gekregen van de Raad van State na een klacht van de luchtvaartmaatschappij van pakjesdienst DHL, in 2007. Meteen daarna gaf Brussels minister van Begroting en Financiën Jean-Luc Vanraes (Open Vld) de opdracht om de boetes te beginnen innen, in totaal zo'n 9,1 miljoen euro.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) pleit voor kalmte. "De hele discussie is achterhaald, want sinds februari 2010 zijn de geluidsnormen aangescherpt in het Luchthavenakkoord van de federale overheid. In de praktijk overschrijden er nog amper vliegtuigen de Brusselse geluidsnorm."

Luchtvaartmaatschappijen wachten in alle stilte op een beslissing van de Raad van State. "Er is nog niets aan de hand, want het Europese advies is niet bindend", klinkt het in koor. Bij koepelorganisatie Belgian Air Transport Association (BATA) zijn advocaten druk in de weer om het advies van het Europese Hof van Justitie te ontleden. "Hier is het laatste nog niet over gezegd", vat woordvoerster Michèle Lahaye treffend samen.