Direct naar artikelinhoud

Amerikaanse zender ABC schrapt soaps

De Amerikaanse zender ABC zet een punt achter 2 soaps die elk al meer dan 40 jaar liepen. De kijkers nemen voor hun portie soap steeds vaker hun toevlucht tot realitytelevisie en Facebook.

All My Children is de eerste soap die ABC op het hakblok legt. Vanaf september 2011 is het gedaan met de reeks, ruim 41 jaar na de eerste uitzending ervan in 1970. In januari 2012 volgt dan One Life to Live, een soap die al sinds 1968 op ABC liep. De zender zond beide soaps overdag uit - een traditie in de Verenigde Staten, waar onder andere ook Mooi & meedogenloos zo’n daytime soap is - maar kiest er nu voor om in de plaats daarvan nog meer reality uit te zenden. Een vervangprogramma zoomt in op koken, terwijl het andere mensen volgt die proberen af te slanken.

Met het stopzetten van die twee programma’s wordt de soap stilaan een met uitsterven bedreigde soort op de Amerikaanse televisie. Terwijl soapfans in de hoogdagen van het genre iedere dag konden kiezen uit een twintigtal suikerzoete en melodramatische verhalen, zullen er vanaf 2012 nog maar vier overblijven. Maar ook die overlevenden - naast Mooi & meedogenloos zijn dat Days of Our Lives, General Hospital en The Young and the Restless - kijken met een bang hartje naar de toekomst. Onder druk van de afkalvende kijkcijfers beknibbelen de zenders nu al op hun budgetten.

Aan de grondslag van de soapcrisis liggen enkele maatschappelijke veranderingen. Zo bestond het kijkerspubliek van Mooi & meedogenloos jarenlang uit huisvrouwen die hun verslaving overdroegen aan hun dochter. “Maar dat gebeurt nu niet meer”, vertelt Lynn Leahey van Soap Opera Digest aan The Guardian. “Vrouwen blijven veel minder thuis dan vroeger.” Hierdoor blijven alleen de oudere, en dus voor adverteerders minder aantrekkelijke kijkers nog over.

Minstens even belangrijk is de opgang van de tabloidcultuur. Om een dagelijkse portie soap te consumeren, moeten kijkers niet meer afstemmen op fictieve feuilletons. Met realityreeksen rond societyfiguren als Paris Hilton of de Kardashians krijgen ze soortgelijke verhalen voorgeschoteld die hun appetijt stillen. En als dat nog niet genoeg, is er nog steeds Facebook. “Facebook is de nieuwe soap,” weet Lynn Leahey. “De site geeft je hetzelfde gevoel van nabijheid. Van op de hoogte te blijven van wat er in het leven van mensen gebeurt, de huwelijken, de kinderen die geboren worden en opgroeien.”

In Vlaanderen moeten soapfans nog niet vrezen voor het stopzetten van Thuis of Familie. Beide series die in primetime uitgezonden worden, halen na respectievelijk 15 en 20 jaar nog steeds goede kijkcijfers. En ook VT4, dat sinds januari Mooi & meedogenloos in de vooravond uitzendt, heeft nog geen plannen om met de serie te stoppen. De soap haalde dit voorjaar gemiddeld 150.000 kijkers. Die zijn gemiddeld 65 jaar oud, maar dat vindt de zender geen probleem, zegt persverantwoordelijke Lies Maesschalck. “Mooi & meedogenloos heeft een zeer trouwe fanbasis. Die zijn dan wel ouder dan onze andere kijkers, maar het was ook onze bedoeling om in dat tijdslot wat ouder te gaan en aan onze verbreding te werken.”