Direct naar artikelinhoud

Belg geeft 15 miljard euro uit aan eten buitenshuis

De Belg eet steeds meer buitenshuis, van een snelle hap 's ochtends tot een diner 's avonds. Dat bewijzen de omzetcijfers: 14,7 miljard euro is er in 2013 uitgegeven aan eten en drinken in traditionele horecazaken, maar net zo goed in tankstations, broodjeszaken en trendy koffiebars.

Vroeger at je 's ochtends boterhammen met choco. Daarna smeerde je boterhammen met kaas, hesp en salami voor 's middags op school of op kantoor. Kwam je 's avonds thuis, dan stond het eten op tafel: aardappelen, vlees en groenten. Tussendoor at je een appel, of soms een chocoladereep met nootjes. Op restaurant gingen we alleen als het feest was, en op vakantie.

Die tijd is al lang voorbij. Uit de Foodservice Barometer van adviesbureau Foodservice Alliance blijkt dat we steeds meer geld uitgeven aan eten en drinken buitenshuis. De barometer screent de dagelijkse eet- en drankuitgaven van 12.000 Belgen. We ontbijten buitenshuis, kopen een belegd broodje als lunch en hebben 's avonds liever een snelle doch goedkope hap in een trendy restaurant dan dat we zelf achter het fornuis kruipen.

Kant-en-klaar

"Tijd wordt steeds belangrijker in de keuze waar en wanneer we eten. Het grootste deel van de week willen we liefst snel en gemakkelijk eten, met kant-en-klare gerechten of koken met voorgesneden groenten. Als we een avondje uit eten gaan, willen we vooral iets unieks ervaren, iets wat we thuis met een maaltijd uit de supermarkt niet kunnen klaarstoven. Dat unieke zit hem in het interieur van een restaurant, of de bijzondere locatie, de bediening of de boeiende verhalen over de producten", zegt Gert Laurijssen van Food Service Alliance.

Bedroeg de totale omzet van de sector in 2009 nog 14,7 miljard, dan kromp die in de volgende jaren naar 14,4 miljard in 2010. Vorig jaar klommen de uitgaven aan eten en drinken opnieuw naar het niveau van voor de crisisjaren. Voor 2014 voorspellen experts dat we voor het eerst de kaap van 15 miljard euro zullen ronden.

"De buitenhuisconsumptie kreeg de afgelopen jaren een flinke deuk door het negativisme rond de crisis. Vorig jaar kon de sector dankzij prijsaanpassingen het gat opnieuw dichten, maar de echte kentering zien we pas dit jaar. De Belg geeft opnieuw graag geld uit aan eten en drinken buitenshuis", aldus Laurijssen.

In België besteden we zo 5,5 miljard euro om in restaurants en brasseries onze honger te stillen. In eetgelegenheden in bioscopen, pretparken en speeltuinen doen we 1,8 miljard euro op, enkel aan eten en drinken. Cafés zijn nog altijd goed voor een omzet van 1,2 miljard euro. Eten en drinken in hotels doen we voor 700 miljoen. Frituren, broodjeszaken en fastfoodketens verkopen ons voor 3,2 miljard euro frietjes, curryworsten, martino's en cheeseburgers.

McDonald's

Laurijssen: "Het zijn vooral ketens als McDonald's en Quick die het goed doen, terwijl de traditionele frituur steeds minder bezoekers aantrekt. Ook bij broodjeszaken zien we die tendens: ketens als Panos, Le Pain Quotidien en Exki floreren, terwijl de zelfstandige broodjeszaak nog altijd kreunt onder de gevolgen van de crisis", zegt Laurijssen.

Nog eens zo'n 3,5 miljard spenderen we buiten de traditionele horeca, volgens Foodservice Alliance. "We eten steeds vaker in restaurants op het werk of op school, en in zogenaamde 'on the go'-kanalen. Dat gaat van het snelle ontbijt met croissant en koffie in het snelwegrestaurant, het broodje in het station terwijl we op de trein wachten, tot de snack en het flesje frisdrank in het tankstation."