Direct naar artikelinhoud

Gentse knoop zaak van burgerkabinet

Geen referendum, met een simpele ja of neen. Wel een volkskabinet met een sturende bevoegdheid. 'Mobiliteit is te ernstig om niet ernstig genomen te worden.'

De Gentse gemeenteraad keurde gisteren, oppositie tegen meerderheid, het circulatieplan goed.

Op 3 april 2017 wil de bestuurscoalitie het voetgangersgebied verdubbelen en de binnenstad bijkomend in zes sectoren verdelen om doorgaand verkeer te weren. Een ingrijpende beslissing, die vele Gentenaars niet onberoerd laat.

De oppositie vroeg dan ook een referendum over het plan, maar dat komt er niet. Wel keurde de gemeenteraad - opnieuw meerderheid tegen minderheid - een 'voortdurende volksbevraging, begeleid door een burgerkabinet' goed.

De gemeenteraad aanvaardde ook unaniem een motie, waarin de federale minister wordt opgeroepen om werk te maken van het voorstadsnet rond de Gentse treinstations en de realisatie van tramlijn 7, een nieuwe tramlijn in Gent.

Pudding

De fractieleiders van de meerderheidspartijen sp.a, Groen en Open Vld installeren dus een voortdurende volksbevraging, begeleid door een 'burgerkabinet'. Zonder de plaagstoot van de oppositie was deze vorm van participatie er wellicht niet gekomen. Maar of de burger daadwerkelijk iets gewonnen heeft, zal nog moeten blijken. The proof of the pudding is in the eating. Is het kabinet met andere woorden gemandateerd om inspraak te hebben, of is het een praatbarak dat enkel als schaamlapje moet dienen.

De Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen) zegt dat de volksbevraging zijn bevoegdheid overstijgt en verwijst door naar het kabinet van burgemeester Daniël Termont.

Kabinetsmedewerker Daan Vander Steene: "Het burgerkabinet is onderdeel van een ruimer plan. Vanaf maart starten we een dialoog op, met specifieke doelgroepen, zoals bewoners, handelaars, zorgverstrekkers of mensen met een handicap. Deze consultatie kan leiden tot verdere concrete afspraken en verfijningen voor én na de invoering van het plan", zegt Vander Steene. "Na de invoering van het circulatieplan volgt er tevens een representatieve en kwalitatieve bevraging bij Gentenaars en niet-Gentenaars, met de bedoeling hieruit kwaliteitsverbeteringen en problemen te detecteren. Ook dan is er ruimte tot verfijning en bijsturing."

Verder wordt nog gevraagd om een aantal specifieke begeleidende maatregelen te nemen bij de invoering van het circulatieplan, zoals voldoende politie en verkeersbegeleiders voorzien of een communicatiebudget vrijmaken. Ook moeten specifieke maatregelen volgen voor personen met een beperking en mensen die slecht te been zijn.

Stap drie in het actieplan is dan het zogenaamde burgerkabinet. "Zij krijgen de opdracht om de bevraging en andere reacties te begeleiden, te evalueren en mee te helpen om problemen op te lossen."

Dat burgerkabinet zal bestaan uit 150 tot 200 Gentenaars die in juni voor het eerst samenkomen. Volgens het huidige actieplan zullen zij zich tot mei 2018 over het mobiliteitsplan buigen.

"Iedereen kan zich kandidaat stellen om zitting te hebben in het burgerkabinet. De enige voorwaarde is dat we voldoende diversiteit moeten hebben in de groep. Dat betekent afgevaardigden van zoveel mogelijk verschillende doelgroepen, uit de verschillende wijken. Maar ook diversiteit in leeftijd, achtergrond en beroepsgroepen."

Een externe voorzitter zal het burgerkabinet voorzitten en begeleiden.

Daarmee wil het schepencollege de kritiek counteren dat de bevolking geen inspraak krijgt. De ultieme consequentie is dat het plan met andere woorden grondig wordt bijgestuurd? "Dat kan een gevolg zijn. Het heeft geen zin om dergelijk initiatief op te zetten, en het dan niet ernstig te nemen", zegt Vander Steene. "Maar de impact van een dergelijk mobiliteitsplan is te groot om het met een simpele ja of neen af te handelen, via een referendum."

Opvallend genoeg is net dat wat Groen in Antwerpen wil voor de gecontesteerde Oosterweel-verbinding. Groen-woordvoerder Jonas Dutordoir weerlegt dit: "Voor Groen is echte inspraak het belangrijkste. In Gent realiseren we dit via het burgerkabinet. In Antwerpen weigert het stadsbestuur elke participatie en heeft het zijn rug gedraaid naar de bevolking. Een referendum is dan de enige optie om gehoord te worden."