Direct naar artikelinhoud

SonyEricsson Xperia Play wil stuk van de mobielegamekoek

Vanaf volgende week ligt de Xperia Play in de winkelrekken, SonyEricssons langverwachte PlayStation Phone.

De Xperia Play is een voor 550 euro verkochte smartphone die op Googles Androidbesturingssysteem draait en die op het eerste gezicht weinig te maken heeft met Sony’s PlayStationgamemerk. Alleen het uitschuifbare luikje met gameknoppen onderaan op het toestel verraadt dat het gericht is op gamers.

Er zijn ook geen speciaal op de Xperia Play gerichte videogames op de markt. De spellen die voor het toestel kunnen worden gedownload, zijn ook beschikbaar voor andere smartphones, zoals de iPhone en concurrerende Androidtelefoons: spellen als Gun Bros., N.O.V.A. 2 en Assassin’s Creed: Altaïr’s Chronicles hebben zelfs al een behoorlijke staat van dienst op dat soort toestellen. Wel kunnen er oude PlayStationgames worden gedownload naar de Xperia Play, zoals Destruction Derby, MediEvil en Syphon Filter, maar dat zijn titels die al meer dan tien jaar oud zijn.

De gamebesturing van de Xperia Play is echter allesbehalve fantastisch. SonyEricsson koos voor dezelfde vormfactor als Sony’s eigen PSP Go!, een compactere versie van de zakconsole die het twee jaar geleden lanceerde en inmiddels weer uit de handel haalde. Twee setjes speelknoppen, die ook nog eens bijzonder dicht bij elkaar staan: het zorgt snel voor verkrampte handen, terwijl de originele vormgeving van de PSP-console net zo goed in de hand lag. Een paar vondsten zijn bijzonder sympathiek (zoals de spelmodule die automatisch in gang wordt getrapt als het luikje met gamebesturing uitgeschoven wordt), maar het is too little, too late.

Moederbedrijf Sony heeft, net als concurrent Nintendo met zijn slabakkende 3DS, grote moeite om stand te houden op de mobielegamemarkt. De afgelopen vijf jaar werd de koek van videogames die onderweg kunnen worden gespeeld netjes verdeeld tussen Sony en Nintendo, maar ondertussen zijn de voorheen straal genegeerde mobiele games aan een opmerkelijke opmars begonnen dankzij het succes van de smartphone. De eerste miljoenensuccessen, met het befaamde Angry Birds op kop, zijn binnen. En het nieuwe businessmodel komt zowel de speler als de gamefabrikant ten goede: die eerste moet slechts 1 tot 8 euro neertellen voor een game, de laatste hoeft geen tientallen miljoenen euro’s financiering meer te zoeken om een succesvolle game te maken. Megasucces Angry Birds is bijvoorbeeld voor iets meer dan 100.000 euro gemaakt.

De game-industrie staat voor een aardverschuiving, waarin vooral traditionele consolemakers zoals Sony de grond onder hun voeten voelen wegzakken. Tegen 2014, zegt studiebureau Futuresource Consulting, zal de mobielegamemarkt zo’n 7 miljard euro waard zijn. Dat is ongeveer een vijfde van de totale videogamemarkt vandaag, met dat verschil dat die zo’n veertig jaar de tijd heeft gehad om tot haar huidige omvang te komen.