Direct naar artikelinhoud

Agressie op openbaar vervoer neemt af ondanks incidenten

In tegenstelling tot wat de vakbonden ACV Openbare Diensten en ACOD vermoeden, is er geen sprake van een stijging van de agressie op het openbaar vervoer. Dat blijkt uit de cijfers van de federale politie. 'Het aantal geregistreerde incidenten daalt, ondanks de toename van het aantal passagiers en een betere registratie', bevestigt Astrid Hulhoven van De Lijn.

De laatste weken worden we overspoeld met berichten over incidenten met agressie in het openbaar vervoer. Maandag nog werden twee controleurs van De Lijn aangevallen met een stroomstootwapen in Diepenbeek, waarna ze werden afgevoerd naar het ziekenhuis. "De dader wilde geen ticket betalen en weigerde een identiteitscontrole. Eerst werd er geduwd en getrokken, maar daarna escaleerde het conflict", zegt woordvoerster Sonja Loos van De Lijn Limburg. De chauffeurs zijn een week werkonbekwaam.

Loodjesgeweer

Gisteren was het de beurt aan een bus van de MIVB, die rond zes uur met een loodjesgeweer werd beschoten in Anderlecht. "Vorige week werd in dezelfde buurt ook al een bus als een schietschijf gebruikt", zegt ACOD-vakbondsman Alex Vonck. De chauffeur kreeg psychologische bijstand. "We krijgen steeds vaker te maken met agressie, de ene keer al wat gewelddadiger dan de andere", aldus Vonck.

Volgens Erwin Van Cauwenbergh van ACV Openbare Diensten gaat het in Vlaams-Brabant om het achtste incident in een week. "Deze week werden al twee ruiten ingegooid met stenen en kreeg een chauffeur zware klappen", zo weet Van Cauwenbergh.

Toch wijzen statistieken niet meteen op een stijging van geweld op het openbaar vervoer. Volgens de federale politie is het aantal misdrijven tegen de lichamelijke integriteit op de trein, bus of metro gedaald van 1.222 in 2009 naar 1.205 in 2010. Ook de incidenten met diefstal en afpersing zijn gedaald van 9.146 naar 9.085. Een trend die ook De Lijn vaststelt in haar jaarlijkse Veiligheidsmonitor.

"Vorig jaar waren er 2.432 incidenten van agressie, zowel verbaal als fysiek, terwijl er dat in 2009 nog 2.529 waren", zegt woordvoerster Astrid Hulhoven. "Inmiddels is het aantal passagiers gestegen en wordt agressie sneller geregistreerd, het gaat dus om een aanzienlijke afname." Verbale agressie (33,6 procent) komt veruit het vaakst voor.

Maar volgens de vakbonden zijn die cijfers op zijn minst vertekend. "Chauffeurs die na een incident met psychologische problemen kampen, zijn vaak pas weken of maanden later werkonbekwaam. Die incidenten worden niet meegerekend, net zoals ook verbale agressie te vaak onbestraft blijft", aldus Van Cauwenbergh.