Direct naar artikelinhoud

Twitter achterna: Facebook start met hashtags

Na Twitter, Instagram, Tumblr en tal van andere sociale netwerken ondersteunt nu ook Facebook het gebruik van hashtags. Met de invoering van hashtags wil Facebook gesprekken over sportevenementen, televisieprogramma's of nieuwsgebeurtenissen beter bundelen.

Dat de sociaalnetwerksite Facebook met hashtags begint, is geen verrassing. De functie, die vooral op Twitter alomtegenwoordig is, zorgt ervoor dat mensen op een eenvoudige manier al het nieuws over één bepaald onderwerp kunnen volgen. Zo had bijvoorbeeld de recente 'Red Wedding'-aflevering van Game of Thrones volgens Facebook meer dan 1,5 miljoen vermeldingen op de netwerksite. Door met hashtags te werken, zullen mensen nu makkelijker meer over zulke onderwerpen kunnen lezen. Daarmee maakt Facebook een duidelijke inhaalbeweging tegenover Twitter. Dat is meteen ook de reden waarom de Amerikaanse technologiewebsite The Verge de zet van Facebook "een greep uit de handleiding van Twitter" noemt.

Interactief

Nochtans zal de hashtag op Facebook toch verschillen van die op Twitter. Terwijl Twitter vooral een openbaar karakter heeft, zal Facebook de datastroom via hashtags beperken door privacy-instellingen. Het gevolg is dat gebruikers nog altijd alleen publieke posts zullen zien en content die door vrienden zichtbaar is gemaakt.

The Verge meldt voorts ook dat dit misschien een kleine verandering is voor Facebook, maar wel een die visueel zal opvallen. Posts van Twitter en Instagram met hashtags verschijnen nu immers niet meer als droge tekst, maar interactief zoals de bedoeling is. Daarmee wil Facebook het verwijt naast zich neer leggen dat het een sociaal medium is dat niet in het nu zou bestaan.

Normaal zouden Facebookgebruikers vanaf vandaag al kunnen zoeken naar en klikken op hashtags. Facebook liet echter zopas weten dat de service voor sommige gebruikers nog niet geactiveerd is, en dat het nog een aantal weken kan duren vooraleer iedereen ermee aan de slag kan.