Direct naar artikelinhoud

Agfa schittert op de beurs

Het Mortselse technologiebedrijf Agfa-Gevaert was gisteren de absolute ster op de Brusselse beurs. De koers schoot in een dag maar liefst 20 procent hoger, tot 5,28 euro, na verbluffende kwartaalcijfers.

Indrukwekkende kwartaalcijfers sturen koers van technologietrots 20 procent hoger

Christian Reinaudo, de nieuwe CEO van beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert, glundert. De opvolger van Jo Cornu ziet de toekomst van het Mortselse bedrijf rooskleurig in. ‘We moeten en kunnen groeien dankzij de stabiele situatie’, zei hij tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. De topman sluit overnames niet uit.

De donkere wolken boven Agfa lijken na enkele woelige verliesjaren eindelijk verdreven. Agfa boekte in het tweede kwartaal een winst van 39 miljoen euro. Ook de andere financiële cijfers ogen goed. De recurrente bedrijfswinst verdubbelde tot 84 miljoen euro. Agfa’s kwartaalomzet steeg met 8,7 procent tot 736 miljoen euro. De groei versnelde aldus in vergelijking met het eerste kwartaal. Agfa slaagde er ook in zijn schulden verder af te bouwen, van 569 miljoen eind 2009 tot 391 miljoen euro eind juni.

De cijfers liggen ver boven de verwachtingen van analisten. Ook de prognoses voor 2010 zijn verrassend sterk. Dat leidde tot euforie bij de beleggers, die het aandeel in een dag maar liefst 20 procent hoger stuwden. Zij zijn vooral opgetogen dat de grote divisies van Agfa - Graphics (technologie voor drukkerijen) en Healthcare (apparatuur voor ziekenhuizen) - beide in de lift zitten.

De omzetgroei in Graphics, de grootste divisie van de groep, kwam uit op een indrukwekkende 19,9 procent. Door het herstel in de advertentiemarkt stijgt de vraag naar drukapparatuur zoals digitale drukplaten en naar inkten.

CEO Christian Reinaudo tempert het enthousiasme: “Het hoogtepunt van de crisis lag vorig jaar in het eerste en tweede kwartaal, vandaar de huidige sterke groeicijfers. De komende kwartalen zullen de groeicijfers wat gematigder zijn.”

Ook de omzet in de medische divisie steeg tegen alle verwachtingen in, weliswaar maar met 0,3 procent dankzij positieve wisselkoerseffecten. De omzet uit IT-systemen compenseerde voor het eerst sinds lang de achteruitgang van traditionele beeldvormingsproducten. De kleinste Agfadivisie (Specialty Products) zit in een overgangsjaar en boert achteruit.

Agfa geeft voor het eerst becijferde prognoses voor heel 2010: 200 miljoen euro omzetgroei (ofwel 7,2 procent groei), een betere dan normale bedrijfswinstmarge voor Agfa Graphics (meer dan de normale 7 procent) en een winstmarge voor Agfa Healthcare die tegen 11 procent aanleunt, tegenover 10 procent eerder.

Reinaudo laat duidelijk verstaan dat de groei vooral uit de VS en de opkomende markten komt, zowel in de grafische als de medische afdeling. “Europa blijft vrij zwak, zeker Zuid-Europa. De medische divisie ondervindt daar hinder van, omdat die producten vooral afhankelijk zijn van overheidsgeld.”

Over een eventuele kapitaalverhoging, voor de financiering van de overname van het Amerikaanse Pitman, werd met geen woord gerept. Agfa kreeg eerder dit jaar de toestemming van de aandeelhouders om 140 miljoen euro vers geld op te halen. De Standaard meldt dat Agfa zich daarvoor klaarmaakt en de banken al heeft geselecteerd om dat proces te begeleiden.

Op de geruchten rond de uitgifte van nieuwe aandelen wilde Reinaudo echter niet reageren. “Ik geef nooit commentaar op geruchten”, stelde hij op de persconferentie. “Maar gezien de gedaalde schuldgraad hebben we geen kapitaalverhoging nodig om Pitman over te nemen. Voor toekomstige groei kan het eventueel wel van pas komen, maar dan laten we het tijdig weten.”

“De kans bestaat dat er voor Agfa Graphics nog overnames zullen volgen zolang we in groei geloven. Bij Healthcare ligt het verhaal iets anders, omdat we daar nog volop bezig zijn met de integratie van de acquisities van de voorbije vijf jaar. Dat had eigenlijk sneller gemoeten, maar de situatie is nu zo. Ondertussen neemt de efficiëntie wel toe”, aldus Reinaudo.

“Bovendien is het moeilijker om binnen Healthcare acquisities te realiseren in landen waar we nog geen groot marktaandeel hebben. Mochten er zich in die landen opportuniteiten voordoen, dan zullen we het natuurlijk niet nalaten die van naderbij te bekijken.”