AFP
Volledig scherm
© AFP

Onderzoekers denken dat ze weten waarom Boeings 737 MAX neerstortten

BuitenlandOnderzoekers die de dodelijke crash bestuderen van de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines hebben een voorlopige conclusie bereikt over de oorzaak van het drama. Er zou zoals al eerder werd geopperd een automatisch nieuw systeem geactiveerd zijn dat de neus van het vliegtuig omlaag duwde, waardoor het crashte. Dat schrijft de Wall Street Journal op basis van bronnen dicht bij het onderzoek.

16 reacties

  • Maarten anthonis

    5 jaar geleden
    Volgens boeing is er niets aan de hand , er liggen echter wel meer dan 300 mensen in een graf om dat tegen te spreken
  • Dirk Van Aelst

    5 jaar geleden
    Dieter Binst: een stall komt voor wanneer de luchtstroom die over de vleugel stroomt afbreekt (volgt het vleugelprofiel niet meer) en turbulentie veroorzaakt. Hierdoor verdwijnt de liftkracht van de vleugel. En het motorvermogen heeft wel degelijk een invloed op het stijgvermogen van een vliegtuig. hoe verklaar je anders de mogelijkheid van een F16 om verticaal te stijgen? Tip: de aanvalshoek moet bekeken worden tegenover de relatieve wind.
  • Prisoner 24601

    5 jaar geleden
    Ik blijf erbij: als een ander vliegtuig perfect vliegt zonder MCAS, maar de MAX MCAS nodig heeft om stalls te vermijden, dan is het een slecht vliegtuig.
  • Walter Lippens

    5 jaar geleden
    @Patrick Van Assche, dit systeem kan wel degelijk door de piloten uitgeschakeld worden. Zoals hier reeds geopperd werd ligt de oorzaak wellicht in het onvoldoende vertrouwd zijn van de piloten met dit nieuwe systeem.
  • Michel Janssens

    5 jaar geleden
    Max Aereinck.. De nieuwe feature werd in eerste instantie niet in de handleiding vermeld. De piloten hadden volgens test ongeveer 40 seconden om te reageren.