Lage-emmissiezones in Brussel en Antwerpen zijn 'doekje voor het bloeden' en dus bekijkt Leuven of het nog een stapje verder kan gaan

De stad Leuven en vijftien grote partners zoals de KU Leuven, Fluvius en de Boerenbond, ondertekenden donderdag een radicale ‘roadmap’ om de stad tegen 2050 klimaat neutraal te maken. Concrete verbintenissen zijn er nog niet, maar de stad bekijkt onder andere een vroege betonstop en een ‘ultra-lage-emissiezone’, wat zou betekenen dat alle dieselwagens verbannen worden uit de stad.

Julie Putseys

“70 wetenschappers hebben de doelstellingen geformuleerd die nodig zijn om Leuven in 2050 klimaatneutraal te maken”, zegt Katrien Rycken, coördinator van Leuven 2030. “In de roadmap staat dus wat de wetenschap zegt. De politiek en bedrijfswereld moeten het waarmaken.”

Bijvoorbeeld, tegen 2035 moeten er 20 windmolens in de Leuvense regio staan en in 2050 moet er tien keer zoveel elektriciteit opgewekt worden uit zonnepanelen dan nu het geval is. En ook: Leuven zou elk jaar 1.000 woningen moeten renoveren om energiezuiniger te worden, elk nieuwbouwproject hoort energieneutraal te zijn en in 2025 moet de stad een betonstop doorvoeren. “Als pakweg het UZ leuven nog uitbreidt, gaat die dat moeten compenseren door bijvoorbeeld parkings open te breken”, zegt Rycken.

Maar op het vlak van mobiliteit is het document nog het meest vooruitstrevend. Het beoogt om tegen 2030 het aantal fietsers en gebruikers van openbaar vervoer te verdubbelen, tegen 2035 alle voertuigen emissievrij te maken (in 2025 zouden alle bussen al elektrisch rijden) én het autobezit te doen dalen met 75 procent in 2050.

Radicaler dan in Antwerpen

De wetenschappers zien ook graag een ‘ultra-lage-emissiezone’ komen in Leuven tegen 2025, een LEZ die nog een stuk verregaander is dan die in Antwerpen en Brussel. “De normen die men nu oplegt in Brussel en Antwerpen zijn als doekjes voor het bloeden”, verklaart Tim Aspergers, adviseur Mobiliteit bij de stad die aan het document heeft meegeschreven. “Het zijn slechts de verschrikkelijk vervuilende diesels die er niet meer binnen raken. Als Leuven dus een LEZ zou invoeren, kijken we beter naar Londen en Parijs als grote voorbeeld.”

Wil dat dan zeggen dat er in 2025 geen diesels meer in Leuven zullen binnen mogen? “Dat ligt zeker nog niet vast. Het is wel een van de opties die we aan het bekijken zijn. Maar ik kan er vandaag absoluut nog geen uitspraken over doen”, reageert burgemeester Mohammed Ridouani (SP.A). In april zal duidelijk worden of de stad kiest voor een LEZ. In totaal werd het document door 15 grote partners ondertekend: AB InBev, Arvesta, Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Leuven, Boerenbond, Cera, De Lijn, EcoWerf, Fluvius, imec, KBC, KU Leuven, stad Leuven, UC Leuven-Limburg, UZ Leuven en Voka KvK Vlaams-Brabant. “Ik ben heel tevreden dat deze sleutelactoren engagementen nemen om een klimaatneutraal Leuven te realiseren”, zegt Ridouani.

Ook de scholierengroep Klimaleuven was van de partij, met een spandoek met alle namen van de jongeren en studenten die de roadmap steunen en een klimaatneutrale toekomst eisen. “Als jongeren van Leuven willen we tonen dat we dit superbelangrijk vinden”, klinkt het.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen