Direct naar artikelinhoud

Voor u geproefd: Lekkere wijnen tegen stuntprijzen

‘Zes halen, vier betalen.’ Supermarkten verkopen dezer dagen met zulke acties relatief goede wijnen tegen bodemprijzen. ‘Zo proberen ze in te spelen op de groeiende vraag’, meent sommelier Kenny Burssens van het Antwerpse wijnrestaurant Invincible. Hij proefde voor De Morgen acht prijspakkers. DOOR REMY AMKREUTZ

Burssens: “Hiervoor is een mengeling van de Franse druiven chardonnay en colombard gebruikt. Het is een typische, commerciële nieuwe wereldwijn. Als ik dit op café zou krijgen, zou ik heel blij zijn. Het aroma is neutraal, maar hij smaakt fruitig. Ik zou het nooit verkopen, maar ik begrijp waarom mensen dit graag drinken.”

Te koop bij GB voor 3,99 euro per stuk. Drie flessen betalen, de vierde gratis.

“Nog zo’n typische nieuwe wereldchardonnay. Ik ruik rijpe, gepelde banaan met een beetje vanille. Deze is veel beter dan de Quarry Hill: hij heeft een vollere smaak door de invloed van het hout. De wijn is gerijpt in tanks waarin eiken latten zijn gelegd. Dat is verboden in Frankrijk, maar voegt op een goedkope manier veel smaak toe.”

Te koop bij Colruyt voor 4,99 euro. Twintig procent korting bij zes flessen.

“Een scherpe prijs voor een fles van een topdomein. Het is een rijpe chardonnay met een enigszins zoete afdronk. Ik merk lichtgebrande caramel of honing op. Deze witte wijn steekt met kop en schouders boven de anderen uit. Ik zou er een glas van serveren bij kalfs- of varkensvlees.”

Te koop bij Delhaize voor 5,99 euro.

Vier flessen kopen, twee gratis.

“Dit is wel heel toevallig. Ik verkoop een wijn van hetzelfde domein, die een stuk duurder is, maar enkel het etiket wijkt af. Het is waarschijnlijk een overschot, waarbij ze de fles hebben voorzien van een moderner label. Het is qua prijs-kwaliteitsverhouding wel een erg goed product. Door de toetsen van honing en abrikoos zal het passen bij een kaasschotel.”

Te koop bij Colruyt voor 5,50 euro.

Twintig procent korting bij zes flessen.

ROOD

“Deze bordeaux ruikt stoffig en alcoholisch. Het is zelf gebotteld door Colruyt en bestaat uit overschotten opgekocht bij grote domeinen. De supermarkt verzint vervolgens zelf een naam. Laat ik het erop houden dat dit het best in een saus of marinade kan worden gebruikt. Er is niks goed aan deze wijn.”

Te koop bij Colruyt voor 3,35 euro. Twintig procent korting bij zes flessen.

“Dit is wel misleidend. Ze gebruiken een gouden logo dat eruitziet alsof de wijn een medaille heeft gewonnen. Het is een simpele, kruidige wijn met een eenzijdige geur. Perfect voor een chiro- feestje.”

Te koop bij GB voor 3,59 euro.

Drie flessen betalen, vierde gratis.

“De druif negroamaro maakt een zwoele wijn, die smaakt naar confituurachtige zwarte bessen. Dit product staat in promotie, omdat hij binnen vijf jaar moet worden gedronken. Als ze nu niet verkocht worden, blijft de supermarkt ermee zitten. Bij wild of entrecote is dit een hele goede wijn.”

Te koop bij Delhaize voor 7,99 euro.

Vier flessen kopen, twee gratis.

“Een betaalbare bordeaux uit een goed jaar. Deze heeft overigens een gouden medaille gekregen. De wijn ruikt wel een stuk beter dan dat hij smaakt. In de mond is het onrijp en stroef. Hier zit een fout in, waardoor de prijs-kwaliteitsverhouding niet in orde is. Voor deze prijs drink ik liever de Sottosole.”

Te koop bij Delhaize voor 9.99 euro.

Vier flessen kopen, twee gratis.