Direct naar artikelinhoud

'Flair' gaat voor maatje meer

'F*ck ideale maten!', schreeuwt de cover van vrouwenblad 'Flair'. Daarop prijkt uitzonderlijk een professioneel model met een maatje meer. Hypocrisie of empathie? 'De ene dag chocoladetaart, de volgende dag diëten: vrouwen zijn twisted.' Sofie Vanlommel

Het meest gelezen vrouwenblad van Vlaanderen maakt deze week een statement: op de cover een voller model, op de pagina's tien lezeressen die een onbereikbaar maatje 38 vaarwel zeggen en lezeressen als model.

"Wij staan voor een positief en realistisch zelfbeeld", zegt chef redactie Tine Trappers. "Deze week trekken we die lijn wat extremer door." Geen enkel blad toont zoveel lezeressen als Flair, zegt Trappers. Tot op hun ondergoed, in de wekelijkse rubriek 'My body and me'. En regelmatig als model. "Vrouwen zien nog heel weinig beelden van echte vrouwen. Door lezeressen en redactrices in het blad te tonen zoals ze zijn, met een puistje hier en een vetrolletje daar, zeggen we eigenlijk: spiegel je aan deze vrouwen, en probeer daarmee tevreden te zijn."

Dat is moeilijk als die echte vrouwen zusterlijk naast zwaar bewerkte advertenties staan.

Trappers: "Daar hebben wij geen controle over, dat is de volgende strijd. Redactioneel kunnen we wel op de barricades staan."

Geen diëten meer in uw blad?

"We zijn niet heiliger dan de paus. Crashdiëten brengen we al lang niet meer, daar heeft niemand nog behoefte aan. We blijven wel schrijven over nieuwe dingen, zoals de voedselzandloper."

Is dat niet hypocriet?

"De ene dag chocoladetaart, de volgende dag diëten: vrouwen zijn zelf twisted als het over hun zelfbeeld gaat. We willen die twee kanten bedienen. Vrouwen moeten vooral doen waar ze zich goed bij voelen. Zolang het maar gezond blijft."

Overgewicht is ongezond, en een toenemend probleem.

"Je mag onze lezeressen niet onderschatten. Zij weten heus wel dat morbide obesitas niet goed is. Gezond is het nieuwe sexy, dat is een algemene trend: het succes van biovoeding, de hang naar het authentieke, om zelf dingen te maken. Je kan ook gaan wandelen in plaats van keihard fitnessen."

Covers met vollere vrouwen verkopen meestal slecht. Is dit een stunt?

"Het Duitse blad Brigitte heeft een tijd geprobeerd om enkel met echte vrouwen te werken. Zij zijn daar onlangs op teruggekomen. Blijkbaar hebben vrouwen die ideaalbeelden toch nodig. We zijn heel benieuwd naar de cijfers, want het is zeker de bedoeling om vrouwen met meer karakter in kop en lijf in ons blad te zetten."