Direct naar artikelinhoud

'Geen garantie dat Ballet nog de klassiekers zal brengen'

Servaas Le Compte, algemeen sectorverantwoordelijke ACV-Transcom Cultuur, heeft grote vragen bij de aanstelling van Assis Carreiro als nieuwe artistiek directeur bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen.

Een onafhankelijke jury heeft zich over zo'n 50 kandidaturen gebogen. Kwam mevrouw Carreiro uit hun rapport naar voor als de absolute nummer één?

Le Compte: "Wij hebben het rapport niet kunnen inkijken, maar hebben sterke vermoedens dat de jury haar zeker niet unaniem positief beoordeelde. Naar ons aanvoelen heeft de raad van bestuur mevrouw Carreiro ook gekozen omwille van haar managerskwaliteiten. Wij hebben niks tegen goede managers, maar ze hebben te weinig rekening gehouden met het profiel. Zo zou de nieuwe artistiek directeur vijf jaar relevante ervaring moeten hebben. Het is zeer de vraag of mevrouw Carreiro die wel heeft. Oké, zij heeft 12 jaar bij het Nationaal Ballet van Canada gewerkt, maar ze coördineerde er onder meer de onderwijsafdeling. Dat is toch nog iets anders dan het artistieke directeurschap en de leiding over 52 professionele dansers. Ze heeft zelf ook nooit gedanst."

In vergelijking met de vorige artistiek directeur, Kathryn Bennetts, is ze ook absoluut geen grote naam.

"Op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Mevrouw Carreiro heeft haar kwaliteiten. Ze is een energieke dame die dingen gedaan krijgt. Alleen zijn we erover bekommerd of ze voldoende ervaring heeft met klassiek ballet. Het is voor de dansers een absolute voorwaarde dat het Ballet de klassiekers blijft opvoeren, mét live begeleiding. Anders dreigt het Ballet haar unieke profiel te verliezen. Nu de eerste vergadering met mevrouw Carreiro, waar ook Tim Lycke van het ACLVB aanwezig was, achter de rug is, zouden we graag meer garanties hebben dat dat zal kunnen."

Het lesgeven en het coachen zal mevrouw Carreiro ook overlaten aan assistenten. Wordt dat niet te duur?

"Dat is zeer de vraag. De facto wordt een groot stuk van het artistiek directeurschap ingevuld door assistenten en dat geeft te denken. Op basis van welke criteria zal zij die assistenten aanwerven? Wij waarderen dat de artistiek directeur vanaf 2013 een artistiek budget van een miljoen euro per jaar wordt gegarandeerd, maar het is onduidelijk of de lonen van de assistenten daaronder vallen. Indien wel, dan zou het budget wel eens snel kunnen slinken. Is er dan nog geld om iets te doen aan de vrij lage lonen van de dansers?"

Het lijkt wel alsof de raad eerder een zakelijk dan een artistiek directeur heeft aangesteld. Zegt dat iets over de positie van Chantal Pauwels, de werkelijke zakelijk leidster?

"Goeie vraag. Op zakelijk vlak is er al goed werk verricht en zwaar geherstructureerd. Nu is er nood aan artistieke kennis en kunde."

Klopt het dat na de aanstelling van mevrouw Carreiro al tien dansers hun vertrek aankondigden?

"Nee. Een aantal dansers heeft het schip wel verlaten, maar dat was voor de aanstelling van mevrouw Carreiro. Ze hebben tijd tot 1 oktober om te beslissen of ze vertrekken zonder vooropzeg. En die beslissing willen ze in alle discretie nemen."