Direct naar artikelinhoud

Crisis geeft Albert Heijn draai om de oren

De crisis heeft ook de supermarktconcerns ingehaald. Het Nederlandse Ahold, bekend van winkelketen Albert Heijn, zag zijn omzet flink zakken. Ahold verloor de prijzenoorlog en heeft last van een zwakke dollar.

De omzet van Ahold zakte in de laatste drie maanden van het jaar met 4,2 procent in. In zijn grootste markt, de Verenigde Staten, zelfs met 6,7 procent. Ook over het hele jaar 2013 rapporteert het detailhandelsconcern een omzetdaling, van 0,2 procent tot 32,7 miljard euro.

De cijfers schokten de beleggers. Het aandeel, dat het afgelopen jaar 25 procent in waarde steeg, kreeg deze week klappen op de beurs. Ahold was niet de enige supermarktexploitant met krimpende omzetten. Het Franse Carrefour zag zijn omzet in dezelfde periode dalen met 1,5 procent. Een week geleden rapporteerde Tesco, de grootste supermarktketen in het Verenigd Koninkrijk, al een omzetdaling van 2,4 procent.

Bol.com

Bij Ahold was de omzetdaling vooral toe te schrijven aan de wisselkoersen. Ahold haalt 60 procent van zijn omzet uit de Verenigde Staten, en de dollar is minder waard geworden. Met constante wisselkoersen klokt de omzetdaling af op 1,1 procent.

Aholds verkopen in Nederland stegen nog net, met 0,7 procent en dus aanzienlijk minder dan de inflatie. Die groei was niet te danken aan de supermarkten, drogisterijen en drankenwinkels, maar uitsluitend aan Bol.com en Albert.nl, de onlinedienst van Aholds Nederlandse ketens Albert Heijn, Etos en Gall&Gall.

Met Albert Heijn gaat het erg matig. De caissières krijgen nog wel evenveel klanten aan hun kassa's, maar de inhoud van de boodschappenmandjes bleef krimpen, zegt het supermarktconcern.

Miskleun

Met een marktaandeel van 33,8 procent is Albert Heijn veruit de grootste winkelketen bij onze noorderburen. Maar concurrenten zoals Jumbo en vooral het Duitse Lidl zitten achter AH aan. De in september door Albert Heijn zelf gelanceerde prijzenoorlog draaide op een mislukking uit.

"Met alleen de focus op prijs winnen we de strijd niet", verklaarde Aholdtopman Dick Boer in het Financieele Dagblad. Hij kondigde een verhoogde aandacht voor service en kwaliteit aan.

Volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte heeft Albert Heijn de malaise aan zichzelf te wijten. "Om een hoger rendement te halen, hebben ze de langzaam lopende producten uit de schappen gehaald. Maar daar kwam de klant juist voor naar Albert Heijn; dat je daar dat potje pindakaas kon krijgen dat elders niet te vinden is. Maar nu is het er ook bij Albert Heijn niet meer."

Een tweede miskleun is volgens hem de keuze voor het nieuwe huismerk AH Basic, dat in de plaats kwam van Euroshopper. "Euroshopper zag er niet uit, en dan weet je als klant: dat is goedkoop. AH Basic ziet er veel te gelikt uit. Daardoor lijkt het duur, en dus krijgen klanten nog meer het gevoel dat Albert Heijn duur is."