Direct naar artikelinhoud

Nooit meer onvindbaar dankzij mobieltje

Een miljoen mensen gebruiken Foursquare om via hun gsm te laten weten waar ze zich bevinden. Locatiegebaseerde diensten op het internet worden alsmaar populairder.

Razend populaire socialenetwerksite Foursquare toont waar gebruikers zich bevinden via hun smartphones

Het succes van Foursquare is ook de grote internetbedrijven opgevallen. Yahoo heeft zijn oog al laten vallen op het bedrijf, en ook Microsoft en Facebook toonden al interesse.

Stel, je moet op audiëntie bij koning Albert II en je wilt iedereen laten weten dat je in het paleis in Laken zit. Je kan met je gsm op het internet gaan en een bericht posten op Facebook of Twitter, maar met een dienst als Foursquare gaat het nog net iets makkelijker. Wie zich registreert op de website en de software downloadt op zijn mobiele telefoon met internetverbinding, moet via die smartphone inchecken en intikken dat hij zich in Laken bevindt. Al je vrienden op Foursquare worden zo op de hoogte gehouden en door een verbinding te leggen met sociale netwerken als Twitter en Facebook, weten meteen al je andere internetvrienden ook dat je op de koffie bij de koning bent.

Foursquare is lang niet de enige locatiegebaseerde applicatie - er zijn ook nog bijvoorbeeld Rummble, Loopt en Gowalla - maar het is wel de meest populaire. Vooral door het wedstrijdelement dat erin zit (wie bijvoorbeeld het meest op een bepaalde locatie incheckt, wordt burgemeester van die plaats), bleek veel mensen te overhalen om Foursquare frequent te gebruiken. Bovendien kan je je vrienden via Foursquare tippen over een leuk restaurant of een goed museum, of kan je als een café binnenstapt meteen zien of er daar ook vrienden van je zijn. Hoewel Foursquare grafisch wat minder flashy is dan de concurrenten, zorgden deze diensten er toch voor dat de socialenetwerksite met rasse schreden voorsprong neemt.

Deze week registreerde de miljoenste gebruiker zich voor Foursquare, en dat terwijl de dienst nog maar enkele maanden geleden echt van start ging. De applicatie werd opgericht in maart 2008 en was lange tijd alleen beschikbaar in een honderdtal grote steden. Pas sinds januari kan je overal ter wereld inchecken bij Foursquare. Met een razendsnelle groei als gevolg. De kaap van het miljoen gebruikers werd sneller gerond dan bij Twitter en momenteel groeit het aantal gebruikers met 50 procent per maand. Foursquare zelf verwacht tegen het einde van de zomer drie miljoen gebruikers te tellen.

Gelokt door de snelle groei beginnen nu ook de adverteerders hun weg naar de applicatie te vinden. Door bepaalde voordelen te koppelen aan het inchecken bij Foursquare, kunnen ze immers mensen overhalen om vaker langs te komen of hun producten te kopen. In verschillende bars in de Verenigde Staten een gratis koffie als je een aantal keer incheckt in de bar. Het luxeschoenmerk Jimmy Choo lanceerde dan weer een zoektocht in Londen, waar schoenen zullen inchecken op hippe lokaties in de stad. De schoenen blijven slechts enkele minuten op die plaats staan. Wie ze als eerste vindt, krijgt een paar in de juiste maat. Ook andere grote bedrijven als PepsiCo en tijdschriftenuitgever Conde Nast (onder andere Vogue en Wired) sloten al commerciële deals met Foursquare, en het lijkt er sterk op dat er nog velen op deze vorm van micromarketing zullen intekenen. Nu al beweren marktonderzoekers dat er binnen enkele jaren enkele miljarden reclamegeld naar locatiegebaseerde diensten zoals Foursquare zullen vloeien.

De toenemende populariteit van Foursquare is ook de grote internetbedrijven niet ontgaan, vooral omdat het bij deze dienst vrij makkelijk is om er advertenties aan te koppelen en dus winst te maken. Hoewel Foursquare nog niet winstgevend is, zou Yahoo al een bod van 100 miljoen dollar (75,6 miljoen euro) uitgebracht hebben om de dienst over te kopen. Het bedrijf ving bot, maar ook Microsoft en Facebook lieten hun interesse al blijken. Alleen weten ze bij Foursquare nog niet goed wat nu de beste strategie is: onafhankelijk blijven en nieuwe investeerders zoeken om verder te groeien, met het risico dat dit een hype blijkt en de populariteit als een pudding in elkaar zakt, of profiteren van het succes en nu verkopen aan de hoogste bieder. “We zullen dit binnen een paar weken opgelost hebben,” verklaarde oprichter Dennis Crowley in The Observer. “Ik wil dat er een eind komt aan deze afleiding en dat we weer gewoon kunnen werken.”