Direct naar artikelinhoud

Groene Lijn-bussen presteren ondermaats

Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) wil dat de busvloot van De Lijn een pak minder CO2 en fijn stof uitstoot. Daarom bestelt hij bijna 700 nieuwe bussen. Hoeveel elektrische, hybride- en waterstofbussen daar bij zijn, is voorlopig onduidelijk. Heel wat 'groene' bussen die al in het wagenpark zitten, presteerden tot nog toe ondermaats.

Telkens de voorbije jaren een nieuwe generatie 'groene' bussen werd voorgesteld, weerklonk luid tromgeroffel. Was het niet de stilste generatie, dan wel de schoonste, waarmee je duizenden tonnen CO2 minder uitstoot haalt. Mooi, maar dan moeten ze ook voldoende uitrijden. Vooral de waterstofbussen presteren nog lang niet op niveau. De voorbije twee jaar samen reden ze elk amper 26 tot maximum 98 dagen uit. Zo'n 60 procent van de tijd stonden ze defect op stal, zo blijkt uit een antwoord van minister Weyts op een parlementaire vraag van Caroline Bastiaens (CD&V).

Voorlopig telt de vervoersmaatschappij wel maar vijf waterstofbussen. Toch was de aankoopprijs niet min: 4,45 miljoen euro. Per stuk kosten ze 890.000 euro of vier keer meer dan een moderne diesel met verlaagde uitstoot.

Ook bij De Lijn beseffen ze dat de bussen nog niet zo betrouwbaar zijn als hun 2.106 diesels. "De waterstofbus is uitgerust met heel wat elektronica voor zijn aandrijving en daarbij liep het nogal eens fout", zegt woordvoerster Astrid Hulhoven. "Ook de omzetting van waterstof naar elektriciteit liep niet helemaal, waardoor de bus zichzelf in veiligheid zette en dus niet meer reed. Ondertussen hebben we met de leverancier deze kinderziektes opgelost."

Toch geeft De Lijn al aan dat het wachten is "op nieuwe ontwikkelingen voor op grotere schaal dit type uitrollen".

Bestellingen 'on hold'

De vervoersmaatschappij telt ondertussen ook 148 hybridebussen. Goed voor een aankoopsom van 47,3 miljoen euro. Zij kosten 320.000 euro per stuk, of de helft meer dan een dieselwagen.

Maar ook deze bussen presteerden nog niet allemaal vlotjes op topniveau. In maart werden bestellingen zelfs on hold gezet door aanhoudende problemen. "Die zijn inmiddels toch weer doorgegaan", luidt het. "We hebben vorig jaar problemen gekend. De afstemming tussen batterij en motor verliep niet bij alle nieuwe bussen vlot. De constructeur van de bussen en de batterijproducent zijn intussen samen tot een oplossing gekomen. Er zullen dit jaar nog eens 69 hybrides bijkomen."

Toch valt in de wandelgangen te horen dat heel wat hybridebussen nog altijd een abonnement hebben op de hangar.

Leerpunten

De Lijn telt verder nog drie elektrische bussen - 1,5 miljoen euro per stuk - die elk 45 minuten kunnen rijden alvorens ze 12 minuten lang moeten opladen. "Die rijden nog maar sinds oktober. Voor een globale evaluatie is het dus nog te vroeg."

In het najaar wil De Lijn wel een strategische nota klaar hebben, "waarin we alle leerpunten van de afgelopen proefprojecten meenemen", luidt het nog. De resultaten daarvan zijn belangrijk voor minister Weyts om over toekomstige aankopen te beslissen.

Het wagenpark van De Lijn

►2.106 dieselbussen

►5 waterstofbussen
Aankoopprijs: 4,45 miljoen euro of 4 keer meer dan moderne diesel

►148 hybridebussen
Aankoopprijs: 47,3 miljoen euro of helft meer dan dieselwagen

►3 elektrische bussen
Aankoopprijs: 4,5 miljoen euro
Moeten 12 minuten opladen na een rit van 45 minuten