Direct naar artikelinhoud

Amazon belooft supersmartphone

Nu woensdag onthult Amazon een eigen fel gehypete 3D-smartphone. Of daar gaat iedereen toch van uit. Wat heeft de onlinewinkelgigant te zoeken op de extreem competitieve markt van de smartphones?

Teasen kunnen ze bij Amazon alvast als de beste. Al bijna een jaar gonst het van de geruchten dat de internetreus aan zijn stilaan indrukwekkend gamma van producten en diensten een smartphone gaat toevoegen.

Ook al weigert het het nieuws te bevestigen, Amazon doet er alles aan om ons doen te geloven dat 'doordeweeks' geen passend adjectief zal zijn. Zo plaatste het twee weken geleden een filmpje op YouTube waarin gebruikers met grote ogen bewonderend kijken naar iets buiten het scherm, met commentaren zoals "Hoe doen jullie dat?" en "Het voelt zo natuurlijk aan". Bovendien maakt CEO Jeff Bezos er een erezaak van om naast journalisten en analisten ook gewone burgers uit te nodigen op de officiële lancering in de stad Seattle nu woensdag.

Hoe het ding er precies uit zal zien en wat het zo speciaal maakt, blijft giswerk, maar dankzij goedingelichte berichtgeving in de Amerikaanse media weten we dat het door ingebouwde 3D-camera's en infraroodsensoren een heel ander besturingssysteem zal opleveren dan pakweg de iPhone van Apple of de Galaxy van Samsung.

De smartphone zal in staat zijn de beweging van onze ogen te volgen en kan zo - ook door te registreren hoe we het ding kantelen - allerlei acties ondernemen en aanbieden. Bedoeling is om extra informatie te leveren zonder dat we een nieuwe knop hoeven in te drukken.

Als u een restaurant op een kaart zoekt, krijgt u de recensie er meteen in 3D erbij. Of als u bij een sms een foto wil voegen, volstaat een kantelbeweging om naar de camera-applicatie te springen. En vooral: de catalogus op Amazon.com doorbladeren zou veel intuïtiever worden, met de mogelijkheid om wat we willen bestellen in een soort hologram op de smartphone te bekijken zonder 3D-bril.

Het lijkt de meeste logische verklaring waarom Amazon de hyperconcurrentiële markt van de smartphones betreedt, waar Apple en Samsung elkaars bloed nu al drinken. Niet zozeer het aantal verkochte smartphones zal van belang zijn voor het e-commercebedrijf, wel hoe vaak we het gebruiken om via Amazon producten te kopen.

De internetgigant is al een tijdje hardware aan het ontwikkelen die vooral als verkoopvehikel dient. Een blik op de dit jaar gelanceerde Amazonproducten is verhelderend: een toestel om via internet - en tegen betaling - series en films op tv te bekijken (Fire Tv), een apparaat om uitgeputte versartikelen in huis te scannen en zo automatisch te bestellen via de onlineboodschappendienst van Amazon (Dash) en een reclamevrije streamingdienst voor muziek (Prime Music).

Geheimhouding

In hun toekomstvisie verlaten we voor boodschappen onze luie zetel geen seconde, altijd online bestellend via een van de vele Amazon-platformen.

Nochtans hangt over de zakelijke strategie van Amazon een waas van geheimhouding. Al sinds de oprichting twintig jaar geleden investeert het bedrijf al zijn winst in onderzoek, ontwikkeling en uitbreiding. Omzetgroei primeert. Die nam de eerste drie maanden van 2014 toe met 23 procent, tot 20 miljard dollar.