Direct naar artikelinhoud

Eén Belg op de twee leest dagelijks krant

Niets blijkt te kloppen van de onheilsberichten dat kranten een oubollig medium zouden zijn. Uit cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) blijkt dat het aantal krantenlezers in ons land het voorbije jaar niet is gedaald en dat nog altijd één op de twee Belgen ouder dan twaalf een krant lezen. Goed nieuws is er voor De Morgen, dat haar aantal lezers met vier procent zag stijgen.

Als je de cijfers van het CIM mag geloven, die gebaseerd zijn op een steekproef bij 10.000 Belgen, dan gaat het goed met de meeste Vlaamse kranten. De Tijd zag haar aantal lezers het voorbije jaar met zes procent omhoog gaan en was daarmee de grootste stijger. Opvallend is wel dat de verkochte oplage van die financiële krant de voorbije twee kwartalen achteruit gaat. De op één na sterkste stijger in krantenland is De Morgen, dat het voorbije jaar vier procent meer lezers wist te boeien en nu dagelijks 274.300 lezers heeft. Daarmee haalt De Morgen, dat vanaf 28 september vernieuwd in de winkel ligt, zijn hoogste aantal lezers ooit en breit de krant een vervolg aan de stijging van 14,7 procent tussen 2007 en 2008. De Standaard steeg het voorbije jaar met 0,8 procent en heeft gemiddeld 358.900 lezers per dag. Het Laatste Nieuws ging één procent vooruit en heeft nog altijd meer dan één miljoen lezers per dag.Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg zitten in de hoek waar de klappen vallen. De eerste twee titels zagen hun oplage met 4 procent dalen. En hoewel de verkochte oplage van Het Belang van Limburg relatief stabiel blijft, zou de krant tien procent minder lezers tellen.De grootste stijger bij de magazines is Nina, de wekelijkse bijlage voor vrouwen bij Het Laatste Nieuws. Die steeg met 15 procent en telt vandaag 637.700 lezers of lezeressen. Ook Flair, dat in het tweede kwartaal van dit jaar zijn verkochte oplage flink achteruit zal gaan, groeit stevig op de lezersmarkt. Het blad wordt gemiddeld door 804.800 vrouwen (en mannen) gelezen, een stijging van 11 procent. Bij de populaire bladen steeg Story met 3 procent en Dag Allemaal met 1 procent, terwijl TV Familie met 6 procent achteruit ging. Het aantal lezers van Humo, dat praat met Woestijnvis over een verregaande samenwerking, daalde met 2 procent. Het onafhankelijke weekblad heeft nu nog 1,17 miljoen lezers. Knack liet een zeer lichte daling optekenen en wordt wekelijks gelezen door 658.200 mensen. Opvallend is dat de tv-, muziek- en filmbijlage Focus het voorbije jaar door 50.000 mensen minder werd gelezen dan een jaar eerder.(BDC)