Direct naar artikelinhoud

Brugge boos over Gentse advertentie

Burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) van Brugge heeft een boze brief geschreven naar zijn collega Daniël Termont (sp.a) van Gent. Aanleiding is een advertentiecampagne die Gent momenteel voert bij een luchtvaartmaatschappij. “Brugge wordt in die campagne beledigd”, zegt Patrick Moenaert. “Gent verkoopt zichzelf als authentieker dan Brugge. Het is mijn inziens ongepast om een zusterstad aan te vallen. Gezien de economische crisis kunnen we beter samen campagne voeren als de Vlaamse kunststeden.” Vooral de passages over Gent als meer authentieke stad dan Brugge, zonder overheersende ‘toeristische mono-economie’ stuiten de burgemeester tegen de borst. “Het kan niet de bedoeling zijn dat steden proberen groter te worden op elkaars kap.”Over welke luchtvaartmaatschappij het gaat, maakt Brugge niet bekend. Woordvoerster van de Brugse burgemeester Greet Verleye: “De campagne draagt het officiële logo van het Gentse stadsbestuur.”Volgens het Brugse stadsbestuur heeft Gent de campagne opgezet nadat de Oost-Vlaamse stad eind vorig jaar door de lezers van National Geographic Traveler Magazine naar voren werd geschoven als een authentieke stad. Ook toen reageerde de Brugse burgemeester al. “Hoewel Brugge al meermaals werd genoemd en geroemd in toeristische en andere publicaties voor zijn netheid, fierheid, culturele waarde en authenticiteit hebben wij ons nooit geroepen gevoeld om een sneer te geven naar een zusterstad. De denigrerende uitspraak over Brugge is gebaseerd op een torenhoog cliché en getuigt van een geringe kennis van zaken.”