Direct naar artikelinhoud

Bekaert maakt forse tuimeling

Het aandeel van Bekaert, in 2010 nog de beurslieveling bij uitstek, is in vrije val. Sinds begin dit jaar verloor de staaltechnologiespecialist al 40 procent of 2,1 miljard euro van zijn beurswaarde. De boosdoener: de zaagdraad. Het goudhaantje van Bekaert staat onder druk.

Bekaert nam gisteren nog maar eens een duik van bijna 6 procent. De zaagdraadactiviteiten van het West-Vlaamse bedrijf liggen onder vuur. Eind vorig jaar ontdekte de markt dat zaagdraad, nodig om onderdelen van zonnepanelen te versnijden, wel eens belangrijker zou kunnen zijn voor de totale groepswinst dan de staalkoord die gebruikt wordt in radiaalbanden en waar het bedrijf lang mee vereenzelvigd werd.

In 2010 beleefde Bekaert een recordjaar. De omzetcijfers groeiden 34 procent tot 3,26 miljard euro. De recurrente winstmarge verbeterde van 10,5 procent in 2009 tot een spectaculaire 17,2 procent in 2010. CEO Bert De Graeve geeft nooit winstcijfers voor de afzonderlijke productgroepen. Maar analisten schatten dat staalkoord in 2010 nog goed was voor zo'n 27 procent van de recurrente bedrijfswinst en dat de ultrafijne zaagdraad met liefst 40 procent van die winst ging lopen.

Concurrent

Een dergelijk succes trekt logischerwijs concurrenten aan. Het Chinese Xingda, dat Bekaert al bekampte in de staaldraadmarkt, gooide zich in de business. Het bedrijf zou dit jaar naar eigen zeggen in staat zijn 20.000 ton zaagdraad te produceren. Bekaert zou goed zijn voor 50.000 ton. Uiteraard introduceerde Xingda zich onder de prijs van Bekaert. Het bedrijf zou zijn zaagdraad 17 procent goedkoper aanbieden.

Bij Bekaert zagen ze die bui al hangen. "Wij zullen ons marktaandeel verdedigen, met prijsaanpassingen tot gevolg", zei De Graeve bij de eerste kwartaalupdate op 11 mei. Het blijft gissen hoeveel Bekaert de prijs doet zakken. Want er blijft natuurlijk het kwaliteitseffect. Is de markt bereid om meer te betalen voor betere kwaliteit en hoever staat Xingda in het garanderen van dezelfde kwaliteit als Bekaert? Prijsdalingen hoeven niet noodzakelijk zo rampzalig te zijn. "Bekaert moet de kleinere marges zien op te vangen door een hoger volume", zegt Geert Smets van De belegger. "Alleen is de vraag hoe het met de volumes op de markt van zonnepanelen gesteld is."

Dat is het tweede front waar Bekaert met forse tegenwind kampt. "Voor het tweede kwartaal is er zeker overcapaciteit in de markt", zegt ING-analist Filip De Pauw. "Die moet worden verwerkt. Dat kan een impact hebben op de tweedekwartaalcijfers. Voor de tweede jaarhelft blijft de visibiliteit beperkt."

In Duitsland, de grootste markt voor zonnepanelen, is de vraag sterk teruggevallen. Q-Cells, een Duitse producent van zonnepanelen, liet gisteren weten dat een evenaring van de omzet 2010 dit jaar "bijzonder ambitieus" is. Bovendien is de Duitse staat naar het voorbeeld van tal van andere overheden van plan om het mes te zetten in de subsidies voor zonnepanelen.

Al hoeft dat op lange termijn niet echt een probleem te zijn. De prijzen voor fotovoltaïsche cellen zijn dit jaar al met 27 procent gezakt. "Daardoor komen we dicht bij het punt waarop subsidies overbodig worden", zegt De Pauw.

Het totale plaatje voor Bekaert maakt dat tal van beurshuizen hun koersdoel voor het aandeel verlaagd hebben. JPMorgan beet op 11 juni de spits af. Toch houden tien van de twaalf analisten die het aandeel volgen vast aan een koopadvies.

Afstraffing

Het is niet dat grote concurrent Xingda al zoveel garen heeft gesponnen bij zijn nieuwe activiteit, waarvan het Chinese bedrijf beweert dat het er een brutowinst van 80 procent op boekt. In een markt waarin beleggers alles dumpen wat met zonnepanelen te maken heeft, verloor ook Xingda 30 procent van zijn beurswaarde. Maar de koers is wel aan een herstel bezig.

Over de forse beursafstraffing wil Bekaert geen commentaar kwijt. "Wij zullen pas communiceren als we eind juli de halfjaarresultaten bekendmaken", klinkt het in Zwevegem. Voorzitter Paul Buysse maakt zich niet al te veel zorgen: "We hebben ervaring genoeg, de bluts komt met de buil. We weten wat we moeten doen om aandeelhouderswaarde te creëren."