Direct naar artikelinhoud

'Test-Aankoop' klaar voor groepsvordering tegen NMBS

Test-Aankoop is zo goed als klaar om juridische stappen te ondernemen tegen de NMBS. Zo hoopt het reizigers die slachtoffer werden van stakingsdagen, de vergoedingen te geven waar ze recht op hebben.

Al 44.000 Belgische treinreizigers schreven zich in op de website uhebtrechten.be. Allemaal werden ze het slachtoffer van de stakingen bij de spoorwegmaatschappij. Ze eisen een schadevergoeding voor de niet geleverde diensten van de NMBS. Diezelfde grote groep kreeg gisteren, op de dag dat er door nog maar eens een actie amper treinverkeer was, van Test-Aankoop een vragenlijst toegestuurd. Hiermee wil de vereniging peilen naar hun individuele ervaringen en naar de schadevergoedingen die ze mogelijk wel al kregen.

"Eens deze informatie is verwerkt, hopen we ons verzoekschrift tot collectieve rechtsvordering bij de rechtbank in te dienen", verduidelijkt woordvoerder Simon November. "Daarna ligt de bal in het kamp van het gerecht. Die moet het verzoekschrift eerst ontvankelijk verklaren. Pas als dat gebeurt, kan een inleidende zitting plaatsvinden."

Test-Aankoop hoop dat de mensen die getroffen werden door de negen stakingsdagen vorig jaar, vergoed worden met 45 euro. Hoe groot de kansen zijn op die vergoeding, weet November niet. "De wet die mogelijk maakt dat particulieren een collectieve rechtszaak kunnen opstarten dateert maar van 1 september 2014. Nooit eerder is er gebruik van gemaakt."

Vergelijkingen maken met buitenlandse cases heeft geen zin. "Classactions zijn heel erg populair in de VS. Maar de zaken daar zijn absoluut niet te vergelijken met degene die wie hier net hebben opgestart, of aan het opstarten zijn. Dit is echt pionierswerk."

Thomas Cook

Het pionierswerk van Test-Aankoop begon trouwens niet bij de NMBS, maar bij Thomas Cook Airlines Belgium. Vorige week raakte bekend dat dit het eerste bedrijf is in ons land dat met zo'n collectieve vordering krijgt af te rekenen. Het verzoekschrift hiervoor werd al door Test-Aankoop neergelegd bij de rechtbank van eerste aanleg in Brussel.

De vordering gaat uit van 198 passagiers die in maart uren op een terugvlucht vanuit Tenerife naar Brussel moesten wachten. "Volgens de Europese rechtspraak heeft een persoon dan recht op een vergoeding van 400 euro", klinkt het. Maar die 400 euro volgde niet. "We geloven dat we een sterk dossier hebben", zegt November. Hij wijst erop dat dat ook geldt voor de NMBS. "Al is die zaak, door het grote aantal intekenaars en door de verschillende schadevergoedingen die ze kunnen eisen, wel een pak complexer."

November benadrukt nogmaals hoe belangrijk het is om deze zaken op te starten. "Mensen krijgen nu niet waar ze recht op hebben. Bedrijven weten dat ook: een individu gaat geen rechtszaak starten voor een relatief kleine som geld. Als wij deze individuen niet helpen, dan blijven ze monddood."