Direct naar artikelinhoud

Vlaamse regering maakt zich op voor juridische strijd

De Vlaamse regering heeft een advocaat aangesteld om eventueel juridische stappen te ondernemen in het Dieselgate-schandaal. Dat heeft minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (foto, CD&V) gezegd in het Vlaams Parlement.

Schauvliege kondigde eerder al aan dat ze Volkswagen zou vervolgen. Dat voornemen bevestigde ze gisteren in het parlement. Vooraleer de regering een juridische procedure opstart, moet eerst duidelijk worden welke impact de sjoemelsoftware precies heeft gehad op de luchtkwaliteit en de financiën van Vlaanderen. Hoe groot die impact is, kan op dit ogenblik niemand exact zeggen. "We moeten onze rechten veiligstellen zodat aantoonbare schade kan worden verhaald op wie ervoor verantwoordelijk is", zei Schauvliege. Eind oktober zit ze samen met haar Europese collega's, want ook op Europees niveau zullen stappen worden ondernomen.

Nieuwe testen

Behalve Volkswagen wees minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) ook de Duitse goedkeuringsautoriteit met de vinger. Nieuwe automodellen worden immers door een autoriteit in hun land van herkomst gekeurd. In het geval van Volkswagen is dat Duitsland. Dat bij die testen de sjoemelsoftware niet aan het licht kwam, doet vragen rijzen.

De Vlaamse regering pleit er dan ook voor om nieuwe Europese testen in te voeren. De huidige EDC-testcyclus is immers niet representatief voor het échte rijgedrag, benadrukt ook het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek (VITO). Al jaren wordt in Europa gesproken over nieuwe, nauwkeuriger testen. Oorspronkelijk was het de bedoeling om die vanaf januari 2015 in te voeren, maar enkele lidstaten lagen dwars. Mede dankzij Dieselgate lijken de geesten nu te zijn gerijpt, en wellicht komen de nieuwe testen er vanaf 2017.

Uplace en Oosterweel

Heel wat parlementsleden stelden zich de vraag of het hele schandaal ook gevolgen heeft voor de berekeningen van de milieueffectenrapporten (MER's) van belangrijke dossiers als Uplace en Oosterweel. Dat is geenszins het geval, maakt de Vlaamse regering zich sterk. Bij die MER's werden immers modellen gebruikt die rekening houden met de reële uitstoot. Er komt dus geen herberekening, stelde minister Weyts klaar en duidelijk. "De MER's van tafel gooien is serieus bij de haren gegrepen. Dat is een stok zoeken om te slaan." Hij voegde er fijntjes aan toe dat de regering voorstander blijft van de Oosterweelverbinding, "conform het regeerakkoord".