Direct naar artikelinhoud

Vande Lanotte wil ombudsdiensten onder één dak

Minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (sp.a) wil de wirwar aan federale ombudsdiensten en geschillencommissies onder één koepel brengen.

Vande Lanotte lanceerde zijn plan in het radioprogramma Peeters en Pichal. Volgens de minister ziet de consument de bomen door het bos niet meer. "Uit een nota van mijn medewerkers blijkt dat er zoveel ombudsdiensten en geschillencommissies zijn dat ze niet eens op één blad passen." Enkele voorbeelden: Commissie voor arbitrage Verbruikers-Textielreinigers, Geschillencommissie Meubelen, Verzoeningscommissie voor tweedehandse voertuigen.

Eén loket is een stap in de goede richting, vindt Ivo Mechels van Test-Aankoop. "De situatie is op dit moment te onduidelijk en de toegankelijkheid van de verschillende diensten verschilt sterk. Het organiseren van één portaal helpt zeker om de consument wegwijs te maken. Wie met een geschil zit, vindt meteen de juiste man. In Nederland zitten er 30 à 40 geschillencommissies onder één koepel, van reizen tot begrafenisondernemingen. Wij zouden nog verder in die richting willen gaan."

'Onmogelijk'

Onder de koepel komen onder andere de grote en bekendste ombudsdiensten, zoals die voor de sectoren telecom, energie, bank- en verzekeringswezen, de post en de NMBS. Maar ook de kleintjes moeten mee in het bad, en die zien dat niet zitten. "Het voorstel van Vande Lanotte is voor onze sector onmogelijk" zegt Karolien Dierickx, dossierbeheerder van de geschillencommissie textielreiniging. Jaarlijks ontvangt ze een tachtigtal klachten. Ter vergelijking: in de telecomsector waren dat er vorig jaar meer dan 25.000, de ombudsman energie behandelde 4.000 klachten. "Voor de bepaling van een eventuele schadevergoeding bij klachten over droogkuis wordt altijd een expert ingeschakeld. Dat kan één ombudsdienst niet zelf doen." Een gelijkaardig geluid bij de geschillencommissie meubelen, die jaarlijks minder dan 100 klachten ontvang. Secretaris van de geschillencommissie Tom Steenhoudt doet het voorstel af als "voorbarig. Dit zijn vage plannen die zonder enige vorm van overleg gelanceerd worden."

"De structuur wordt eengemaakt, maar de bestaande ombudsmannen worden niet aan de kant geschoven", zegt de woordvoerster van Vande Lanotte. Wie er uiteindelijk onder de paraplu zal zitten, kan ze vandaag niet met zekerheid zeggen. "Het wetgevende werk is in gang gezet. Het blijft de bedoeling om alle klachten van consumenten over federale bevoegdheden via één toegangspoort te stroomlijnen."