Direct naar artikelinhoud

Internet-Belg overtuigt Amazon

Amazon gaat in zee met Acquia, het IT-bedrijf van Antwerpenaar Dries Buytaert. Hoeveel de e-commercereus investeert in Acquia is niet bekend, maar voor Buytaert is de steun van Amazon een symbolische mijlpaal.

Het gaat hard voor Dries Buytaert (35). Nadat de Antwerpse internetondernemer eerder dit jaar bekend maakte met Acquia naar de beurs te willen gaan en ook denkt aan kantoren in Europa en Azië, raakt nu bekend dat e-commercegigant Amazon geld stopt in zijn bedrijf.

"Ik ben blij om te kunnen aankondigen dat Amazon de Acquia-familie vervoegt als onze nieuwste investeerder. De investering komt bovenop de 50 miljoen dollar die Acquia in mei ophaalde onder leiding van New Enterprise Associates", zo kondigt Buytaert het nieuws aan op zijn weblog.

Hoeveel geld Amazon injecteert, wordt niet bekendgemaakt. Wel duidelijk is dat het gaat om een blijk van vertrouwen van één van de iconen in de internetsector én dat het de deur opent naar een samenwerking met Amazon.

Big data

Amazon is bekend als online verkoper van boeken en cd's, maar heeft zijn aanbod de voorbije jaren gevoelig uitgebreid. Zo biedt het bedrijf allerlei internetdiensten aan, zoals opslagruimte vanuit de cloud.

Mogelijk betekent de investering in Acquia dat er een samenwerking komt voor het bouwen en onderhouden van websites. In een persmededeling zegt Tom Erickson, CEO van Acquia, dat het geld van Amazon naar het versnellen van "oplossingen rond personalisering, handeling en big data marketing" zal gaan.

Dries Buytaert zegt daarover: "Vandaag verwacht iedereen een gepersonaliseerde en relevante webervaring, maar de meerderheid van de bezoekers is anoniem, en daardoor moeilijk aan te spreken. Big data moet dat helpen te verbeteren."

Volgens Frederik Tibau van vakblad Datanews kan de investering voor beide bedrijven om verschillende redenen een goeie zaak zijn. "Amazon is één van de grootste cloudleveranciers ter wereld. Door Drupal toe te voegen aan hun portfolio wordt hun aanbod een stuk aantrekkelijker. Steeds meer websites draaien op Drupal. Maar ook voor Acquia is het een belangrijke stap. Het bedrijf houdt zich niet alleen bezig met ondersteuning van Drupal, maar ook met webhosting. Die tak van het bedrijf wordt alsmaar belangrijker. Als je dan een partner hebt zoals Amazon, samen met Google en Microsoft de belangrijkste cloudaanbieder ter wereld, dan is dat geen slechte zaak."

Dat Amazon investeert in Acquia komt niet uit de lucht vallen. Buytaerts bedrijf opereert op Amazon Web Services, het cloudplatform waar het maandelijks meer dan 27 miljard pageviews haalt. "Een onschatbaar onderdeel van ons succes", zegt Buytaert.

De investering van Amazon is een zoveelste succesvolle stap voor Acquia. Het bedrijf haalde vorig jaar een omzet van 80 miljoen dollar en mikt dit jaar op 100 miljoen. In vijf jaar tijd nam de omzet van het bedrijf met maar liefst 3.100 procent toe.

Buytaert gaf eerder al aan dat hij Acquia wil uitbouwen tot een onderneming met een omzet van 1 miljard dollar. Naast bekende klanten als Stanford University, Pinterest en Mercedes Benz maken zo'n vierduizend organisaties gebruik van de digitale diensten van Acquia.

Buytaert is zich met zijn bedrijf aan het voorbereiden op een beursgang in de VS, die er normaal gezien volgend jaar zou moeten komen. De steun van Amazon kan die mogelijke beursgang kracht bij zetten.