Direct naar artikelinhoud

Millennials willen de wereld verbeteren, zolang het geen pijn doet

Millennials zijn wereldverbeteraars in het diepst van hun gedachten. Ze willen de klimaatverandering een halt toeroepen en vluchtelingen welkom heten. Tenzij het te veel inspanningen vergt. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van het Wereld Economisch Forum (WEF).

Bezorgd om klimaatverandering

Klimaatverandering is wereldwijd de grootste bezorgdheid van millennials. Dat komt al voor het derde opeenvolgende jaar naar voren uit het Global Shapers Survey van het WEF. Maar liefst 48,8 procent van de 18- tot 35-jarigen zegt wakker te liggen van het klimaat. Ook oorlogen en conflicten (38,9 procent) en ongelijkheid (30,8 procent) zijn volgens hen belangrijke thema's in de wereld anno 2017.

De jongeren voelen zich ook verantwoordelijk voor de klimaatverandering. 91 procent is het eens of volstrekt eens met de stelling dat klimaatverandering door de mens veroorzaakt wordt. Maar liefst 78 procent van de millennials is bereid om zijn of haar levensstijl aan te passen om het milieu te redden. "Jongeren zijn zich meer bewust van het klimaatprobleem", meent socioloog Ignace Glorieux (VUB). "Iemand die twintig is, moet nog een tijdje mee. Die zal de doemscenario's misschien zelf meemaken, en is er bang voor."

De eigen bijdrage van de millennials in het aanpakken van het probleem blijft echter beperkt. "Zij zien hun eigen inspanningen als: producten kopen die milieuvriendelijker zijn, zelf recycleren of meewerken aan recyclageprogramma's", zegt Joeri Van den Bergh, auteur van How cool brands stay hot. "Om de klimaatverandering een halt toe te roepen, kijken jongeren in de eerste plaats naar bedrijven die het probleem veroorzaken. Zo verwachten ze van merken dat die zorgen voor meer milieuvriendelijke verpakkingen, of minder verpakking. Op de tweede plaats zien ze een rol weggelegd voor de overheid, en pas op de derde plaats voor zichzelf."

Hier speelt het probleem van de collectieve actie, zegt Glorieux. "Mensen denken dat hun eigen bijdrage er weinig toe doet. Maar als de beleidsmakers stappen zetten, is er wel veel steun voor."

Vertrouwen in technologie

Als je generatie Y vraagt welke technologie the next big thing wordt, wint artificiële intelligentie met de vingers in de neus. De twintigers zijn optimistisch over de impact van technologie. Niet alleen voor zichzelf trouwens, maar voor de hele samenleving. Dankzij technologie zullen onderwijs, gezondheidszorg en de productie van goederen volgens hen alleen maar aan kwaliteit winnen.

Dat we jobs zullen moeten opgeven in ruil voor die vierde industriële revolutie, daar zijn de millennials niet van overtuigd. Zo is 78 procent van oordeel dat de snelle technologische ontwikkelingen vooral jobs zullen creëren en niet vernietigen. Niet zo gek, vindt Van den Bergh. "Dankzij technologie gaat alles sneller en efficiënter in hun ogen: ze kunnen hun vrienden altijd en overal bereiken, ze kunnen alles online snel bestellen en geleverd krijgen en saaie routineuze taken worden uitbesteed."

Al toont het onderzoek ook dat de millennials niet alles door een roze bril bekijken. Hoe persoonlijker de impact van technologie wordt, hoe meer de twijfel toeslaat. Maar dat een robot beslissingen zou nemen in hun plaats, zien ze niet zitten. Meer dan de helft geeft aan zulke beslissingen door robots helemaal niet of niet te vertrouwen. "Je moet vandaag eens de doemberichten over algoritmes en robots proberen ontwijken, dat is niet gemakkelijk", zegt Lina Juvens van Trendwolves.

Dat wil Van den Bergh wel relativeren. "Indien je zou vragen naar zelfrijdende auto's, grasmaaiers en stofzuigers in plaats van 'robots die beslissingen mogen nemen', dan zou dat minder een probleem geven."

Vluchtelingen zijn welkom

Identiteit heeft volgens generatie Y niks te maken met regio, etniciteit of religie. We zijn volgens hen in de eerste plaats allemaal mensen die het met deze aardbol moeten doen. Dat zou volgens het Wereld Economisch Forum verklaren waarom 72,6 procent van de ondervraagden vluchtelingen welkom heet in zijn of haar land. "De meeste jongeren, zeker in het Westen, zijn opgegroeid in een multiculturele wereld en hebben bijgevolg een internationale mindset", zegt Juvens. Jonge mensen zien vluchtelingen als een potentieel cadeau voor een land, schrijven de onderzoekers van het rapport.

Toch heeft die solidariteit als wereldburger zijn grenzen. Als het gaat om vluchtelingen in eigen stad, eigen buurt of bij hem of haar thuis opvangen, daalt het percentage gastvrije millennials naar respectievelijk 51, 49 en 27 procent. Een mogelijke verklaring staat verderop in het rapport. Ze vinden dat er een belangrijke taak is weggelegd voor de overheid om vluchtelingen snel en goed te integreren in de arbeidsmarkt.

Werken zonder grenzen

'The world is my oyster' is het motto van generatie Y. Maar liefst 81 procent van hen ziet zichzelf naar het buitenland verhuizen voor een job. Dat ontkracht het beeld van millennials als luiaards die weinig om werk geven. Het zijn wel degelijk jobhoppers, al is dat vooral ingegeven door pragmatische overwegingen zoals meer kans op een job of voor een betere carrière.

Opvallend: in landen waar het gemiddelde inkomen laag is, zijn jongeren heel wat minder (43 procent) bereid om te verhuizen voor hun werk. Dat lijkt tegen de trend in te gaan, zegt ook Glorieux. "Grote migraties kwamen er immers vaak omwille van economische omstandigheden. Denk aan de mislukte aardappeloogsten waar Ierland in de negentiende eeuw mee kampte, waardoor vele duizenden naar de Verenigde Staten trokken."

CONCLUSIE?

Comfortabel luizenleven

Wie het onderzoek doorleest, kan maar tot een conclusie komen. Millennials zijn ook maar mensen. Hoewel ze overal inspraak willen en een veilige omgeving voor iedereen willen creëren, beseffen ze als geen ander dat de perfecte wereld niet bestaat. Ook niet voor de wereldverbeteraar die de wereld met zijn smartphone in zijn broekzak meedraagt.

Wanneer wereldproblemen plots effectief aan de voordeur kloppen, zijn millennials een stuk minder geneigd om het comfortabele luizenleventje om te gooien. "Wat onze waarden zijn, strookt niet altijd met ons gedrag. Dat zie je wel vaker in een enquête", schetst Glorieux. Daarin blijken ze bitter weinig te verschillen van andere generaties.