Direct naar artikelinhoud

Autodeeldienst Uber lonkt naar Vlaanderen

Als het van Ben Weyts (N-VA) afhangt, dan blijft Uber geen Brussels verhaal. De mobiliteitsminister zoekt uit hoe de alternatieve taxidienst in Vlaanderen uitgerold kan worden.

Aanslepende rechtszaken, ziedende taxichauffeurs, foeterende politici: Uber is voor heel wat mensen in Brussel al drie jaar een synoniem voor veel gedoe.

Wacht Vlaanderen hetzelfde lot? De vraag dringt zich op nu er nieuwe legaliseringsplannen blijken te zijn. Minister Ben Weyts zou aan een nieuw wettelijk kader voor taxidiensten werken, één waarin klassieke taxi's en nieuwe actoren als Uber een rol spelen.

Wat voor wettelijk kader hij precies voor ogen heeft, wil zijn kabinet nog niet toelichten. Volgens De Tijd, die een presentatie kon inkijken, zou de minister graag een onderscheid maken tussen standplaatstaxi's, die op vaste locaties klanten oppikken, en straattaxi's, die klanten vervoeren als ze hun hand opsteken of via een app een rit reserveren. Beide taxi's zouden een vergunning in de steden of gemeenten waar ze werken moeten aanvragen en bepaalde sociale en fiscale regels moeten respecteren.

Grijze zone

Bij Uber reageren ze enthousiast op de oefening die de minister maakt. Het bedrijf heeft, net als andere stakeholders, ook al met hem samengezeten. "In Europa is er een steeds groter aantal landen en regio's, zoals Vlaanderen, die nieuwe regelgeving uitwerken om rekening te houden met innovatieve en digitale mobiliteitsdiensten. We kijken uit naar de aangekondigde hervormingen van de Vlaamse regering", stelt general manager voor België Joost Verdiesen in een statement.

Hoewel er eerder al berichten waren dat Uber naar Antwerpen en Gent zou trekken, beweert het bedrijf zelf geen concrete plannen in Vlaamse steden te hebben. De focus blijft Brussel, klinkt het.

In 2015 werd UberPop door de rechtbank van koophandel verboden in Brussel wegens 'in strijd met de Brusselse taxiwetgeving'. Na zijn veroordeling werkte het meteen twee nieuwe, duurdere parcours in Brussel uit: UberX en UberBlack. Vandaag rijden op die manier zo'n 500 chauffeurs zo'n 60.000 klanten rond in het gewest en in de buurt van de luchthaven in Zaventem.

De taxisector spreekt van een grijze zone. Beide Uber-diensten laten hun chauffeurs immers met een limousinelicentie rondrijden. "Ze omzeilen de wet", stelt Pierre Steenberghen, secretaris-generaal van de taxibedrijvenfederatie GTL.

New York

Hij denkt dat Uber in Vlaanderen niet voor meteen is, maar zegt wel bezorgd te zijn over de plannen die Weyts koestert. "We hopen dat de minister er in de eerste plaats voor zal zorgen dat er niet meer met twee maten en gewichten wordt gewerkt zoals nu in Brussel. Het kan niet dat één dienst strikt gereguleerd wordt en een ander vrij spel heeft."

Er zijn ook andere lessen die Weyts moet trekken, meent professor Dirk Lauwers van de Universiteit Gent. De verkeersexpert vindt dat er, meer nog dan een wettelijk kader, een mobiliteitskader nodig is. "Anders riskeren we dat het openbaar vervoer door Uber gekannibaliseerd wordt."

Lauwers verwijst naar New York, waar elke dag een half miljoen mensen voor deelritten betalen. "De populariteit is er op korte tijd enorm toegenomen, waardoor het aantal metrogebruikers gedaald is en de files aangroeien."

Ook in Vlaanderen zou Uber tot meer autoverbruik kunnen leiden. "Zeker in een stad als Antwerpen, waar er veel klachten zijn over de overvolle bussen en trams. De overheid moet daar rekening mee houden. Doet ze dat niet, dan zullen de verkeersproblemen nog groter worden."