Direct naar artikelinhoud

Universiteiten willen kloof dichten

Een Antwerpse studentenvereniging begint zelf met studieadvies voor studenten met een migratieachtergrond. Die presteren opvallend slechter. Ook aan de KU Leuven start een nieuw project. 'Deze kloof dichten is een van de grootste uitdagingen voor alle universiteiten.'

Mahara is een islamitisch geïnspireerde studentenvereniging in Antwerpen. Dit academiejaar zal ze ook studiebegeleiding aanbieden "voor een maximale doorstroom van studenten met een migratieachtergrond". Uit cijfers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat deze jongeren slechter scoren. Ook studenten met een andere moedertaal dan het Nederlands behalen gemiddeld minder credits in verhouding tot het aantal opgenomen studiepunten.

Khalid El Jafoufi, student rechten en nationaal voorzitter van Mahara: "We organiseren een aantal infosessies waarin we belangrijke vragen beantwoorden. Wat houdt leerkrediet precies in? Hoe moet ik mijn studie aanpakken? Als er nood blijkt aan extra begeleiding, verwijzen we door naar de juiste dienst."

"Veel studenten met een migratieachtergrond zijn erg onzeker. Wat wil je: ik heb in het secundair te horen gekregen dat de universiteit niets voor mij zou zijn. Als je dan geen rolmodellen in je eigen omgeving hebt, is het een hele uitdaging om daar bovenuit te steken."

Kersvers student Maharalid Hajar Amjoud (sociaal-economische wetenschappen) heeft zich ingeschreven voor de eerste sessie, omdat je "elke mogelijkheid om je studies te vergemakkelijken met beide handen moet grijpen. Ik denk dat Mahara dichter bij de studenten staat en beter weet wat studenten met een migratieachtergrond nodig hebben."

Buddy's en mentors

Bij de vereniging krijgen studenten geen doop of cantussen, maar wel debatten en tips over studeren tijdens de ramadan. Muntthee in plaats van thé dansant. Mahara vormt zo de brug naar een doelgroep die de Dienst Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen moeilijk kan bereiken. Daarom werken de twee organisaties nu samen. "Met onze studiebegeleiding bereiken we niet altijd de juiste doelgroep", vertelt Peter De Meyer, woordvoerder van de universiteit. "Het is al een opdracht om jongeren met een migratieachtergrond zich te laten inschrijven, maar hen laten slagen is nog iets anders. Het verhogen van hun studierendement is een van de grootste uitdagingen voor alle universiteiten."

Voor minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) is het aan de instellingen om te beslissen hoe ze hun budget voor sociaal beleid besteden. Aan de UGent en VUB pakken ze het probleem onder meer aan met buddy's en mentors, ouderejaarsstudenten die nieuwelingen begeleiden. Aan de KU Leuven loopt al enkele jaren Coaching Extra, een begeleidingstraject voor studenten met specifieke diversiteitskenmerken. Ze krijgen bijkomende begeleiding voor studievaardigheden, -planning en -methode en academisch Nederlands.

"We zullen nu een soortgelijk project opstarten voor studenten die al door het eerste jaar zijn geraakt," zegt Saloua Belahrir, coördinator van Contactpunt Allochtone Studenten, "want ook zij blijven extra steun nodig hebben, bijvoorbeeld omdat er thuis niet altijd de juiste onderwijscultuur heerst. Hun ouders laten zoon of dochter wel met rust in het eerste jaar aan de universiteit, maar daarna worden die vaak opnieuw ingezet in het huishouden of de familiezaak."

► 6