Direct naar artikelinhoud

Goedkoper pendelen in vier stappen

Vergeet de luxe van de bedrijfswagen die u elke maand honderden euro's extra zal kosten. Overweeg in plaats daarvan te downsizen en een goedkoper model met een minder krachtige motor aan te schaffen. Het is slechts een van de vier simpele manieren om uw transportkosten te verminderen.

1

Schakel over op aardgas

Aardgaswagens, zegt u? Juist. Grotendeels onbekend - er rijden er maar 150 van rond in ons land - maar zeer budgetvriendelijk. Een kilo cng, ook wel compressed natural gas, kost 20 tot 30 procent minder dan een liter diesel. Om daarvan te profiteren, moet u een nieuwe bedrijfswagen importeren uit het buitenland of een nieuwe brandstofinstallatie in uw auto plaatsen. Dat laatste kost wel tussen 2.000 en 2.500 euro.

Met een kilo gas rijdt u ongeveer 15 kilometer. Dat betekent dat bij 20.000 kilometer per jaar een kilometer 32 cent kost. Bij een benzinewagen zou dat liefst 37 cent zijn. Een snelle rekenaar leert dat u op jaarbasis duizend euro bespaart.

Joost Kaesemans, directeur communicatie van de Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie (Febiac): "Ze zijn betaalbaar en stoten amper fijn stof uit. In Italië rijden er al een half miljoen aardgaswagens rond. Hier bieden de constructeurs hun modellen niet aan, omdat er maar een handvol tankstations zijn."

2

Geef uw bedrijfswagen terug

Als u in een bedrijfsauto uit het topsegment rondrijdt, denk aan een Lexus, Jaguar of Rolls-Royce, moet u niet honderden maar duizenden euro's bijleggen. Experts verwachten dat directeurs en zelfstandigen hun wagen in dat geval inruilen voor een goedkopere privé-auto.

Intussen kunt u ook voor een tweedehandswagen gaan. Tot nu toe kwam dat minder voor, omdat veel mensen een auto van het bedrijf kregen. De sector vreest dat de verkoop van gebruikte auto's zal boomen, met aanzienlijk inkomstenverlies als gevolg. "Als de tweedehandswaarde die op de factuur staat in aanmerking wordt genomen door de belastingen, zet dat deur open voor import uit Nederland en Duitsland", zegt Kaesemans. "Bedrijven zullen zoeken naar recente occasies met toch een flinke waardevermindering."

3

Zet een stap(je) terug

U wilt toch geen afscheid nemen van uw BMW, Audi of Volvo? Het toverwoord voor het komende jaar is in dat geval down-sizing. Kaesemans: "Firma's zullen minder opties laten installeren in de wagens en gaan de voorkeur geven aan auto's met minder krachtige motoren."

Door te kiezen voor bijvoorbeeld een kleinere BMW uit de 1- of 3-reeks met een zogeheten 'personalisatiebudget' ontvangt u tot 5.910 euro voordeel op uw wagen. Zo zou u ongeveer evenveel blijven betalen voor uw bedrijfswagen als vorig jaar. De belasting is namelijk bepaald op basis van de catalogusprijs, los van reducties. Doordat de constructeurs de gegeven kortingen nu direct verwerken in die catalogusprijs daalt uw belastingbijdrage. Less is more, nu dus ook in autoland.

4

Laat de auto staan

U hebt intussen genoeg van de files, de alsmaar stijgende brandstofprijzen en plotse belastingverhogingen? Door te reizen met het openbaar vervoer verkleint u niet alleen uw ecologische voetafdruk, maar blijft er ook meer over in uw portemonnee. Een jaarabonnement om met de NMBS naar Brussel te pendelen kost vanuit Gent, Antwerpen en Leuven tussen 1.000 en 1.500 euro.

Voor verplaatsingen in Brussel met de metro of bus betaalt u de MIVB 478 euro. In Vlaanderen reist u zelfs gratis als u een Belgische nummerplaat schrapt of overdraagt buiten het gezin. Met het zogeheten Dina-abonnement kan er een jaar lang onbeperkt worden gereisd met De Lijn. Daarna verlengen kan tegen betaling, waarbij er een korting geldt van 50 procent op het volle tarief.