Direct naar artikelinhoud

De wankele wereld van VIER

Dat De ideale wereld op Canvas meer kijkers trekt dan op VIER, is niet zozeer de verdienste van Canvas. Het maakt vooral pijnlijk duidelijk dat VIER nog steeds geen volwaardige zender is.

427.000 kijkers voor de eerste aflevering, 381.000 voor de tweede. Voor de mannen van De ideale wereld was het deze week even wennen toen ze 's morgens de kijkcijfertabellen raadpleegden. Vroeger nog een reden om zelfmoordneigingen te krijgen, zoals Jelle De Beule woensdagavond schertsend opmerkte, zijn die tabellen nu opeens een bron van euforie en optimisme.

De opmerkelijke kijkcijfersprong - op Canvas scoort De ideale wereld bijna dubbel zo hoog als op VIER - heeft wellicht verschillende redenen. Er was een grote campagne, de media-aandacht was groot en een geweldig K3-clipje creëerde nog extra buzz rond het programma. Bovendien boden de andere zenders op dat uur nauwelijks weerwerk en waren de fans nieuwsgierig na de lange pauze. Bij VIER valt te horen dat ze om die redenen niet zwaar tillen aan het succes op Canvas, ook al omdat de kijkcijfers bij de jongere doelgroepen niet zo gek veel verschillen. Niet helemaal correct, want die cijfers liggen echt wel hoger. Pijnlijker voor VIER is dat hun conclusie dat De ideale wereld subcultuur is voor een klein groepje mensen helemaal fout is. 400.000 mensen halen op het niet meteen florerende Canvas geeft aan dat het potentieel groot is. Zou het dan toch iets met de zender te maken hebben?

Canvas mag de voorbije maanden dan al stevige klappen gekregen hebben, de zender staat dankzij zijn rijke geschiedenis nog steeds ergens voor. VIER daarentegen mist na ruim drie jaar nog steeds die duidelijkheid. Want waar staat die zender nu voor? Je vindt er goede tot uitstekende programma's als De ideale wereld, Topdokters en De rechtbank, maar even goed trashtelevisie als Komen eten en flauwe reality als Hoeveel ben je waard en Dictator. Een waanzinnige spreidstand die nauwelijks houdbaar is en de kijker ook geen houvast geeft. Probeer als De ideale wereld, dat sowieso geen evident programma is, daar maar eens een vruchtbare bodem te vinden.

Sluipmoord

De al wazige identiteit krijgt door de verhuis van De ideale wereld nu nog extra klappen. Hoe gering het kijkcijfersucces ook, De ideale wereld was wel een uithangbord van de zender. Dat stopzetten was om commerciële redenen logisch - te weinig kijkers betekent te weinig reclame-opbrengsten - het naar Canvas verkassen was een steek in het hart van de zender. VIER verliest zijn rebellen en ziet een concurrent met de pluimen lopen. Een sluipmoord op VIER door zijn eigen aandeelhouder, omschreef een bron de verhuis van De ideale wereld. "Het is alsof het huismerk van Delhaize plots te koop is in de Carrefour. Of Familie plots te zien is op Eén."

Het gebrek aan duidelijkheid is niet het enige probleem van VIER. Er is op de zender gewoon ook te weinig te zien. Sinds de finale van De slimste mens ter wereld was er op de zender nauwelijks nog iets te beleven en vanaf mei zal de zender ook weer voor enkele maanden de deuren sluiten. Nefast voor een commerciële zender, want je hebt continuïteit en een stevige fond nodig. En daar kan het gigantische succes van De slimste mens niets aan veranderen: zulke pieken kun je onvoldoende commercialiseren om de diepe dalen die daarop volgen te compenseren.

Het resultaat van dit alles is een frustrerende omgeving voor veel televisiemakers die vinden dat hun programma's oneer wordt aangedaan. Het huis haalt op Eén met de vingers in de neus meer dan een miljoen kijkers, het gelijkaardige Kroost dat ook door Eric Goens gemaakt wordt, moet op VIER blij zijn dat het er een half miljoen haalt. Annemie Struyf had maandag met Via Annemie meer dan een miljoen kijkers, op VIER moest ze het met een derde daarvan stellen. Kijkcijfers mogen dan al relatief zijn, als tv-maker wil je wel dat je programma leeft en dat mensen over je spreken.

Labo

Het succes van De ideale wereld zal ongetwijfeld ook deze discussie binnen Woestijnvis doen oplaaien. Als De ideale wereld al dubbele cijfers haalt op Canvas, dat niet in topvorm is, wat moet dat dan niet geven voor de rest? Wat als Eén bijvoorbeeld opnieuw De rechtbank zou uitzenden? En zou De pappenheimers op zondagavond niet weer met het succes van vroeger kunnen aanknopen? Hoe belangrijk het verlengen van De ideale wereld voor Woestijnvis ook was - net als Man bijt hond is het een soort labo waar je nieuw talent kansen geeft en laat groeien - de heimwee naar de vroegere kijkcijfersuccessen in het pre-VIER-tijdperk kan alleen maar aangewakkerd worden. Ook al omdat hun programma's dan niet langer door die ellendige reclameblokken onderbroken worden.