Direct naar artikelinhoud

Ook achter Kapitein Winokio zit een businessmodel

Vanaf vandaag zit zijn zomerkrant bij De Morgen en sinds kort liggen zijn nieuwe boek en cd in de winkel. Kapitein Winokio vaart niet alleen een artistieke en educatieve, maar ook een slimme zakelijke koers.

Al sinds 2004 is Kapitein Winokio handelaar in kwalitatieve kindermuziekjes. Wat begon als een gelegenheidsproject rond kinderliedjes in nieuwe jasjes, eindigde in een goed draaiend bedrijfje. Zo draaide de structuur rond Winok Seresia, zoals de Kapitein echt heet, in 2011 een omzet van 590.000 euro. Een boom in vergelijking met het jaar daarvoor, toen de omzet toch ook al 360.000 euro bedroeg. Van zijn boekjes en cd's gingen dan ook al bijna 150.000 exemplaren over de toonbank en 2 jaar op rij verkocht hij zes keer de AB uit met zijn Berenconcerten.

Het moge duidelijk zijn: Kapitein Winokio is een sterk merk dat geld in het laatje brengt. En het zakelijk brein achter dat sterk merk heet Katrin Vandenbosch, al is dat volgens de dame zelf, die Seresia in 2008 als zakelijk leidster vervoegde, niet helemaal waar. "Winok en ik de grens tussen het inhoudelijke en het zakelijke bewust vaag. Ook hij denkt na over de beste manier om met zijn muziek en teksten een publiek te bereiken en ook ik ben bezig met het inhoudelijke." Zie het zakelijke nooit los van het artistieke: het is een eerste wet binnen het businessmodel Winokio.

Een tweede luidt: win via de ouders het hart van de kinderen. "Een strategie afgeleid uit de praktijk", noemt Vandenbosch dat. "Op concerten merkten we dat de ouders minstens evenveel genoten als de kinderen. Dus zijn we daarop gaan inspelen. Met onze Berenconcerten in de AB bijvoorbeeld. Sommige artiesten die we daarop uitnodigden, kenden de ouders, terwijl zij voor de kinderen vaak gewoon meneren waren die een mooi liedje kwamen zingen. Denk maar aan Axl Peleman of Marcel Vanthilt. We kozen ook bewust voor de AB, een plek die bij de ouders vaak nostalgie opriep naar concerten uit hun jeugd." Ook de nieuwe cd is een mooi voorbeeld terzake. Op Kapitein Winokio zingt 10 hits van vroeger brengt hij klassiekers als 'La Bamba' en 'Walk Like An Egyptian', die hij samen met Frank Vander linden in het Nederlands vertaalde. Voor de kinderen een ontdekking, voor de ouders puur jeugdsentiment.

De kapitein weet ook hoe hij een hype moet creëren en zag al vroeg de kracht van de sociale media in. Nu vinden meer dan 9.000 mensen hem leuk op Facebook. Vandenbosch: "Onze online community is een verlengde van de gemeenschap die Winok met zijn concerten opbouwde. Na zijn optredens kwamen ouders en kinderen met hem praten. Het internet hebben we heel bewust ingezet om die band met het publiek te blijven behouden."

Koppig

De meeste winst maakt de Kapitein op zijn boeken met cd's. Die geeft hij uit in eigen beheer. Heel even werkte zijn vzw in 2009 samen met Lannoo - voor de boekjes Kapitein Winokio lacht, danst, proeft en speelt, was dat - maar daarna beslisten ze het toch weer zelf te doen.

Kortom: waar het kan, hangt kapitein Winokio de Do It Yourself-filosofie aan. "Maar we zijn realistisch", beklemtoont de zakelijk leidster. "Lange tijd stuurde Winokio zijn cd's en boeken zelf rond naar de verschillende winkels, maar dat was niet langer houdbaar. Dus gingen we in zee met distributeur Libridis. Nu die failliet is, gaan we werken met het Centraal Boekhuis." Een andere zakelijke zet was om niet langer enkel cd's te verkopen, maar telkens een cd met boek. "We willen dat onze producten fysiek aanwezig zijn in de handel en omdat steeds meer cd-winkels ermee ophouden, hebben we voluit voor de boekwinkel gekozen. Vandaar onze keuze telkens een cd met een boek erbij uit te geven."

T-shirts?

Uiteraard doet Winokio meer dan enkel cd's met boeken verkopen - al doet hij dat wel met de regelmaat van de klok. Ook de concerten betekenen een belangrijke bron van inkomsten. Deze zomer staan een vijftiental festivalconcerten gepland en daarna geeft de kapitein meteen het startschot voor een theatertournee met de oude hits. En voor het eerst speelt hij ook een tiental concerten in Nederland.

Daarnaast spijzen ook opdrachten van derden de kas van de kapitein. Zo maakte hij schooltelevisie voor de stad Antwerpen en een Zonneliedvoor de Stichting Tegen Kanker, om kinderen bewust te maken van de gevaren van de zon. "De kapitein is blijkbaar een figuur die een zekere autoriteit uitstraalt. Daarom schakelen andere partijen hem graag in hun verhaal in", vertelt Vandenbosch. "Al gaan we zeker niet op elke vraag in. We waken erover dat de kapitein dicht bij zijn corebusiness, de muziek, blijft. Zo wilde een natuurorganisatie met ons samenwerken, maar daar zijn we niet op ingegaan omdat het project niks met muziek had te maken."

Opvallend ten slotte: aan merchandising doet Kapitein Winokio haast niet mee. Ooit verkocht hij T-shirts op zijn concerten, "maar die zijn nu op", lacht Vandenbosch. Andere zogenaamde afgeleide producten zijn er van de Kapitein niet te vinden. "We sluiten niet uit dat die er in de toekomst wel komen", zegt de zakelijk leidster, "maar voorlopig zien we er het nut niet van in.