Direct naar artikelinhoud

Wolken boven Charleroi Airport

Brussels South Charleroi Airport heeft kopzorgen. De luchthaven moet op zoek naar 15,5 miljoen euro om haar begroting van volgend jaar in evenwicht te brengen. Bijzonder slecht nieuws, nu de luchthaven zo'n 85 miljoen investeert in haar uitbreiding en ook nog eens passagiers verliest aan Brussels Airport.

Een opdoffer voor Brussels South Charleroi Airport: de luchthaven moet 15,5 miljoen euro extra vinden om haar begroting voor volgend jaar rond te krijgen. Twee beslissingen hebben ervoor gezorgd dat de luchthaven in een penibele financiële situatie beland is. Begin oktober legde Europa vast dat Brussels South Charleroi Airport een vergoeding moet betalen om gebruik te maken van de luchthaveninfrastructuur, die eigendom is van de Waalse overheid.

De Waalse overheid betaalde jarenlang het grootste deel van de kosten daarvoor, maar dat zorgde volgens de Europese Commissie voor oneerlijke concurrentie met de luchthaven van Zaventem. Door die beslissing zou BSCA jaarlijks vijf keer meer moeten betalen aan het Waals Gewest. Concreet verhoogt de jaarlijkse concessieverhoging van 3 miljoen euro naar 15 miljoen euro. BSCA bekijkt of het die beslissing kan aanvechten, maar tegelijk doorkruist een beslissing van de Waalse overheid de boekhouding van de luchthaven. De regering kondigde aan dat de subsidies voor de beveiliging en veiligheid verminderd worden met 15 procent. Dat komt neer op een daling van respectievelijk 0,9 en 2,1 miljoen euro. Het nieuws komt bijzonder ongelegen voor Brussels South Charleroi Airport, nu de luchthaven 85 miljoen euro investeert in uitbreiding en klanten verliest aan Zaventem doordat Ryanair sinds dit jaar ook die luchthaven aandoet.

Ongeleid projectiel

"Het is duidelijk dat Charleroi veel minder inkomsten heeft door de beslissing van Europa en van de Waalse overheid, maar ze hebben daar bovenop last van het feit dat Zaventem hen klanten afsnoept", zegt Eddy Van de Voorde, transporteconoom aan de Universiteit Antwerpen. "Maar het grootste probleem is misschien hun afhankelijkheid van Ryanair. Ik ken het bedrijf intussen goed, maar het is onmogelijk te voorspellen wat ze gaan doen. Michael O'Leary is een briljante man, maar hij is ook een ongeleid projectiel. Ryanair doet het momenteel goed en ze gaan binnenkort ook naar Schiphol, maar ze zitten ook aan de limieten van hun groei. Mocht Ryanair in de problemen komen, dan zullen ze kijken welke minder rendabele vluchten ze kunnen schrappen.

En dan valt te vrezen dat enkele vluchten in Charleroi in beeld komen. Dat zou zwaar kunnen vallen. De vraag is dus of zij van politiek gaan veranderen." Er is ook een heel klein beetje goed nieuws voor Brussels South Charleroi Airport, al hangt ook daar weer een 'maar' aan vast. "De luchtvaart zal de komende drie à vijf jaar blijven groeien. Dat geldt voor alle luchthavens, ook die van bijvoorbeeld Antwerpen. Daar zal ook de luchthaven van Charleroi van profiteren, alleen zal de groei daar minder sterk zijn."

Keuze maken

Op korte termijn voorspelt Van de Voorde hoe dan ook geen problemen voor de luchthaven van Charleroi. "De Waalse regering kan zich niet permitteren om de luchthaven in de problemen te laten komen, maar op langere termijn moet Charleroi wel kijken hoe ze hun kosten gaan aanpakken. Bovendien is het heel goed mogelijk dat dat de Waalse overheid moet gaan bezuinigen en dat er daardoor op politiek niveau moet gekozen worden tussen pakweg luchtvaart en onderwijs of gezondheidszorg. En dan valt te vrezen dat de keuze voor de luchthaven van Charleroi niet zo goed uitvalt. Je moet weten dat de vorige Waalse minister van Transport, André Antoine (CdH), nogal ondoordacht koos voor ongebreidelde groei, maar je kan dat niet blijven waarmaken. Of dit gevolgen heeft voor Zaventem? Nee. Zij doen het goed en moeten hun eigen beleid voeren."