Direct naar artikelinhoud

Superrijk Dubai wordt walhalla voor hipsters

In Dubai is de bouw begonnen van een groot hipsterdorp: het Dubai Design District. Het project beslaat bijna 2 vierkante kilometer en moet de creatieve geest van de stad aanwakkeren.

De doorsnee-hipster koestert een diepe liefde voor al wat vintage en authentiek is. Hij rijdt met een racefiets, luistert naar obscure dubstep en eet biologisch, veganistisch en als het even kan ook glutenvrij. Doorgaans woont hij in de kringloopwinkel, maar binnenkort dus ook in Dubai. Artificiële eilanden, torenhoge wolkenkrabbers, luxewinkels voor de superrijken: klinkt niet meteen als een habitat waarin onze modieus bebrilde medemens zich zou thuisvoelen. Nochtans moet Dubai na Berlijn, Londen en New York het nieuwe hipsterwalhalla worden.

Het idee voor het Dubai Design District ontsproot aan het brein van sjeik Mohammed bin Rashid al-Maktoum, premier van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) en emir van Dubai. In een stuk woestijn vlak bij de Burj Khalifa, de hoogste wolkenkrabber ter wereld, wordt naarstig gebouwd aan 'd3'. Het district wordt een creatief ecosysteem voor artiesten, denkers en designers uit het Midden-Oosten. Er zijn kantoorruimtes voorzien voor grote merken, maar ook studio's en ateliers voor lokale ondernemers.

Gouden kooi

Het project bestaat voorts voor een groot deel uit woonruimtes, zodat creatievelingen altijd in de buurt van hun atelier kunnen zijn. Daarnaast vind je er winkels, restaurants en cafés die nieuwe ideeën en sociale interactie moeten stimuleren. Het gigantische project werd vorige maand opgestart en zou klaar moeten zijn in 2017.

Aan infrastructuur geen gebrek dus in Dubai, maar wat met de mensen? Laten hippe vogels zich zomaar in een gouden kooitje stoppen? Gretchen Larsen, docent marketing aan de Universiteit van Durham (Engeland), denkt van niet. "Een creatieve gemeenschap opbouwen betekent meer dan alleen een ruimte voorzien", zegt ze in de Britse krant The Independent. "Je hebt ook netwerken van mensen nodig, betaalbare huurprijzen en een beleid dat creatievelingen de tijd geeft om aan hun kunst te werken. Het is heel moeilijk om echte, oprechte creativiteit naar een district te brengen als er daarvoor nog geen oorspronkelijke en organische cultuur bestond. Je kunt niet zomaar ergens een label opplakken en dan verwachten dat het plots cool is."

Bovendien, zegt ze, "is het woord hipster commercieel geworden. Veel Europeanen en Amerikanen vinden de term daarom onaantrekkelijk en niet langer authentiek. Maar misschien heeft hipster in Dubai nog geen negatieve connotatie."