Direct naar artikelinhoud

'De slimste mens' scoort bijna miljoen kijkers

Gemiddeld 944.876 mensen hebben maandagavond live naar De slimste mens ter wereld gekeken. De Woestijnvisquiz was daarmee een van de best bekeken programma's van de avond.

De slimste mens zorgde ervoor dat VIER een vliegende start nam en dat de normale kijkcijferverhouding op een weekdag volledig hertekend werden. De kruitfabriek haalde gemiddeld 497.501 kijkers, nog nipt goed voor de laatste plaats in de kijkcijfer-toptien, terwijl In Godsnaam door gemiddeld 389.167 mensen gevolgd werd. De openingsshow met Steven Van Herreweghe en Philippe Geubels werd het minst gevolgd met gemiddeld 280.278. Dankzij de Woestijnvisprogramma's haalde VIER op zijn eerste avond tussen 19 en 23 uur een marktaandeel van 21,2 procent. Dat zijn cijfers die het oude VT4 nooit haalde.

Hoewel VIER prima cijfers noteerde, leden de andere zenders nauwelijks onder de nieuwe concurrentie. De massale aandacht voor de start van de nieuwe zender lokte veel extra kijkers naar tv. In vergelijking met vorige week maandag zaten er gemiddeld 400.000 mensen meer voor de buis. Daardoor kan het dat Eén-programma's als Iedereen Beroemd en Thuis, die op hetzelfde moment als De kruitfabriek werden uitgezonden, zelfs meer kijkers hadden dan vorige week.

Ook vtm leed nauwelijks onder de komst van VIER. Succesprogramma's als Boer zkt vrouw en Clan verloren allebei slechts ongeveer 10.000 kijkers. Het marktaandeel van de commerciële zender steeg tussen 19 en 23 uur zelfs lichtjes tot 26,5 procent. Daarmee stak hij ook Eén voorbij, dat maandag afklokte op een marktaandeel van 25,9 procent.

De vraag is nu vooral wat er de volgende dagen en weken zal gebeuren en of VIER erin zal slagen de nieuwsgierigheid om te buigen in vaste kijkgewoontes. "De mensen zijn duidelijk blij dat De slimste mens terug is. Dat is duidelijk een schot in de roos", zegt Hilde Van den Bulck, professor communicatiewetenschappen aan de Antwerpse universiteit. De vraag is volgens haar vooral wat er met De kruitfabriek zal gebeuren.

"De eerste uitzending waaide nog alle kanten op. Je moet dat programma de tijd geven om te groeien. Maar ik denk niet dat je op dat uur tevreden kan zijn met 400.000 kijkers. Aan dat programma hangt een hoog prijskaartje en met zoveel kijkers kom je er volgens mij niet uit."

Bovendien is het de vraag hoe lang alle zenders de inspanningen van de voorbije weken kunnen volhouden. Iedereen pakte uit met flink wat nieuwe programma's. Voor de VRT is dat minder een probleem dan voor de commerciële zenders die van de reclame-inkomsten afhangen. "En die de inkomsten dalen", geeft Christine Brone van mediacentrale Carat aan. "Vtm en VIER zeggen over diepe zakken te beschikken, maar we moeten afwachten of ze dit volhouden."