Direct naar artikelinhoud

Russische droogte nekt Deense Carlsberg

Het Deense Carlsberg kreeg gisteren klappen op de beurs na sombere vooruitzichten voor de Russische en Europese markt. Na de Deense tegenslag gingen ook andere bierwaarden onderuit.

Laten we het van de positieve kant bekijken. We mogen lichtjaren verwijderd zijn van een structurele oplossing voor de eurocrisis, die trieste vaststelling doet ons niet meer naar de fles grijpen. Dat kunnen we toch afleiden uit de jaarcijfers die 's werelds grootste bierbrouwers en drankengroepen de voorbije dagen hebben vrijgegeven.

Het Nederlandse Heineken had vorige week al aangegeven dat de groei niet uit West-Europa zal komen, maar uit opkomende markten zoals Afrika, Latijns-Amerika of Azië. Sterkedrankengroep Diageo, bekend van Johnnie Walker whisky, stelde eveneens teleur door een zwakkere Europese vraag.

Gisteren was Carlsberg aan de beurt. De Deense biergroep waarschuwde ervoor dat de West-Europese markt, goed voor 60 procent van de omzet, de komende jaren niet zal groeien door de economische malaise. Alsof dat nog niet erg genoeg is, moest Jörgen Buhl Rasmussen gisteren ook nog opbiechten dat Carlsberg het zwaar heeft in Rusland, waar het marktleider is.

Moskou voerde onlangs een strengere wetgeving in om de verkoop van alcohol aan banden te leggen en verhoogde ook de belastingen. Een probleem van formaat voor Carlsberg, dat zwaar op Rusland had ingezet om zo de slabakkende bierverkoop te compenseren.

Als gevolg van moeilijke situatie besloot Carlsberg zijn eerdere groeiplannen weer op te bergen. Drie jaar geleden had de Deense groep aangekondigd dat het binnen drie tot vijf jaar een bedrijfsmarge - de verhouding tussen de bedrijfswinst en de omzet - wilde halen van 20 procent. Maar nu die bedrijfsmarge in 2012 voor het tweede jaar op rij is teruggevallen tot 14,6, beseft Carlsberg dat die doelstelling niet langer houdbaar is.

In de plaats daarvan wil het bedrijf de komende jaren werken aan kostenefficiëntie in West-Europa. De bedrijfsmarges moeten hier tot 2019 jaarlijks met een half procent stijgen. Op groepsniveau wil Carlsberg zijn onderliggende winst per aandeel op langere termijn jaarlijks met gemiddeld 10 procent opkrikken.

Beleggers reageerden teleurgesteld: Carlsberg kreeg een klap van 5,8 procent tot 567,50 Deense kronen. Ook de andere biergroepen hadden het moeilijk. In Amsterdam verloor Heineken 1,3 procent tot 53,76 euro. In Brussel maakte AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, een uitschuiver van 1,7 procent tot 68,50 euro. Nochtans doen beleggers er verkeerd aan om alle biergroepen over dezelfde kam te scheren na de slechte mare van Carlsberg. "Je mag niet vergeten dat elke brouwer een andere strategie heeft en ook actief is in andere landen", merkt analist Wim Hoste van KBC Securities.