Direct naar artikelinhoud
Boeing 737 MAX

“Zelfde oorzaak Boeing-crashes”

Illustratiebeeld Boeing 737 MAX.Beeld REUTERS

Het lijkt er sterk op dat de twee recente crashes van een Boeing 737 MAX allebei veroorzaakt zijn door hetzelfde softwareprobleem.

Wanneer een vliegtuig crasht, moet er binnen dertig dagen een eerste rapport over de omstandigheden opgemaakt worden. Dat is nu gebeurd voor het toestel van Ethiopian Airlines waarin op 10 maart 157 inzittenden om het leven zijn gekomen. De Amerikaanse krant The Wall Street Journal vernam van verschillende bronnen dat daarin gewag wordt gemaakt van het Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) dat in werking zou zijn getreden.

Het gaat om software die de neus van het toestel naar beneden drukt als dat te snel dreigt te stijgen door het motorengewicht. Die software is nieuw in de MAX omdat de motoren meer wegen dan bij de vorige 737's. Bij de crash met een 737 MAX van het Indonesische Lion Air op 29 oktober van vorig jaar - waarbij alle 189 inzittenden stierven - zou het MCAS ook in werking zijn getreden en wel op basis van foutieve metingen over de hellingsgraad van het toestel.

Het is zeker nog te vroeg om al sluitende conclusies te trekken, maar alles wijst er dus wel op dat beide ongevallen gelijkaardig zijn ontstaan.

Dat de Boeing 737 MAX nu wereldwijd aan de grond wordt gehouden, heeft alleen het Duitse TUI, Europa's grootste touroperator, naar eigen zeggen al 200 miljoen euro gekost. De TUI-vloot bestaat voor 10 procent uit vliegtuigen van dat type en de inactiviteit moet worden opgevangen door het leasen van andere toestellen. Of Boeing voor die schade zal opdraaien, staat nog niet vast. TUI waarschuwt dat er nog eens 100 miljoen bovenop komt als er nog lang onduidelijkheid heerst.