Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Reacties op zware onderwijsbuis: “We zijn geschrokken en hebben een nieuw actieplan”

Het Vlaams onderwijs scoort slechter dan ooit in internationale onderzoeken. Belangrijke oorzaken zijn volgens specialisten besparingen in het basisonderwijs en te weinig steun voor leerkrachten, die “bedolven zijn onder een papierberg”.Beeld Hollandse Hoogte / Sabine Joosten

“We werken eraan”, reageren onderwijskoepels en onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) op de ondermaatse resultaten in het Vlaams onderwijs. Voor onderwijsexperts van andere partijen volstaan de nieuwe actieplannen niet.

Er is een ernstig probleem met het Vlaams onderwijs, dat van vroegere excellentie naar ondermaatse kwaliteit is getuimeld, zo toont het onderzoek van KU Leuven-professor Jan Van Damme en collega’s. De onderwijsexperts van de politieke partijen reageren niet verbaasd.

“Dit probleem is bekend”, zegt Koen Daniëls (N-VA). “Dat kan ook niet anders. Neem begrijpend lezen. In 2006 werd er 146 uur aan dat vak besteed, vandaag is dat nog maar 84. Uiteraard tuimel je dan van je voetstuk.”

Daniëls en ook Elisabeth Meuleman, onderwijsexpert bij Groen, wijzen verder naar gebrekkige ondersteuning voor de zwaar belaste leerkrachten. Maar voor Meuleman is de meest voor de hand liggende oorzaak de onderfinanciering van het basisonderwijs.

Lees ook:

Illustratiefoto.Beeld Getty Images/iStockphoto

Kwaliteit onderwijs daalt fors, katholiek onderwijs krijgt de zwaarste klappen 
- Ons standpunt: “Het Vlaams onderwijs had een aura van kwaliteit. Dat ligt vandaag aan diggelen

Besparingen

“Deze regering bespaarde daar fors. Een kind in het basisonderwijs wordt 3.000 euro minder gefinancierd dan een kind in het secundair. Nochtans wordt de basis van leesvaardigheid en wiskundige geletterdheid net daar gelegd”, zegt ze.

N-VA-voorzitter Bart De Wever, die bij Terzake vooral uithaalde naar de ‘pretpedagogie’ van het katholiek onderwijs, verwijst naar de hervormingen die de voorbije jaren in de pijplijn hebben gezeten. “Aso afschaffen, een brede eerste graad... Wat mij betreft mag er een moratorium komen op alle hervormingen, uitgezonderd voor die die de leerkrachten centraal stellen.”

De onderwijskoepels benadrukken dat ze de kwestie ter harte nemen. Zo zegt topman Lieven Boeve dat het katholiek onderwijs geschrokken is van Van Dammes resultaten en ondertussen een actieplan heeft met een nieuw leerplan dat meer inzet op lezen.

Het GO!, het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, vindt het positief dat de studie erkent dat hun aanpak op vlak van gelijke onderwijskansen werkt. “We nemen uiteraard het resultaat van deze onderzoeken ter harte en hebben sinds 2016 onder meer ingezet op nieuwe, wetenschappelijk onderbouwde methodes voor leesvaardigheid en wiskunde. Leerwinst voor elke leerling is voor ons belangrijk, maar dit komt in dit onderzoek niet aan bod”, stelt afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck.

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) laat weten dat de resultaten van de internationale onderzoeken die Van Damme en co. bundelden net de directe aanleiding waren van grote onderwijshervormingen nu. “Er komen nieuwe ambitieuze eindtermen die de lat hoger leggen en iedereen moet ook voldoen aan een basisgeletterdheid voor onder andere Nederlands en wiskunde”, zegt Crevits. “Ook wordt de lerarenopleiding hervormd.”

‘Er komen nieuwe ambitieuze eindtermen die de lat hoger leggen en iedereen moet ook voldoen aan een basisgeletterdheid voor onder andere Nederlands en wiskunde’
Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V)

Maar volgens sp.a-onderwijsexpert Caroline Gennez hebben de minister en de Vlaamse regering hier “een kans gemist voor een echt ambitieus onderwijs waarbij de eindtermen als minimumlat voor alle leerlingen bindend worden gemaakt en beter gemeten wordt hoe scholen het doen in het bereiken van de eindtermen”.

Bij Open Vld reageert specialist Jo De Ro (Open Vld) dat er veel meer ingezet moet worden op kleuter- en lager onderwijs en op een “massale campagne om mensen aan te trekken tot een job in het onderwijs”.